•*¨*•☆¸.•*¨*• Tomten •*¨*•☆¸.•*¨*•

Alla inlägg under september 2009

Av Michael - 13 september 2009 19:21





Hade vi idag och jag pratar för egen räkning...


Sen till dig "Eizo" eller vem f-n du nu är som inte vill medge vem du är så kan jag tala

om att 5 kilometer räckte för mig som har 4 skadetillfällen i höger knä + 1 badolycka som gör att jag får smärtor

likt en kniv rakt genom knäskålen vid överansträngning...


Så var snäll och håll dina spydiga kommentarer för dig själv tack !


För er andra som kan vara intresserade...


Så var det en skitrolig tid där vi anställda fick göra något ihop.

Vi jobbar i 2 olika butiker men med samma ägare och få träffas så här och prata

om annat än "jobb" var riktigt kul... Det uppskattades av dem andra med som ansåg att

detta var ett bra initiativ av mig och det känns ju extra roligt då...


Sen får vi gratis friskvård utan att behöva gå på gym och vem vet vi kanske kan

pressa ner tiden allt eftersom.


  • Dagens tid blev: 47:34:95  ( 5 Km )

     

Och den ska krypa neråt utan tvekan men gissar att de närmaste dagarna kommer

jag ha fruktansvärd värk men det kan jag leva med för jag bygger upp styrkan i benen som

jag så väl behöver...


Dags att smälta middagen ( Makaronilåda )

Av Michael - 13 september 2009 14:24




Tog jag mig nyss...


Ska iväg snart och gå 5 kilometer med arbetskompisarna

så jag tog mig 4 kilometer på träningscykeln som en lätt uppvärmning

för mina vader som krampade...


Känns mycket bättre nu och jag hade egentligen tänkt mig en film nu men jag hinner typ se den i

45 minuter sen ska jag möta upp en kollega från Tygladan som jag ska åka med upp.

Inväntar sambon som snällt erbjöd sig att inhandla bananer eftersom

Snurre (Jag) hade glömt av att fixa detta...


Solen skiner fortfarande men det blåser en aning så jag

hoppas ingen backar ut nu så vi 2 får stå där ensamma och ingen mer kommer.


Håll tummarna !


 


- Fotat förra hösten -

( Älskar färgerna )

Av Michael - 13 september 2009 13:35





Ja ni kan ju resten...


Bloggen ville tydligen inte vara med alls idag och jag fick ett frispel efter

senaste inlägget som jag dock bara trodde fanns men som söps bort av denna

fantastiska portal...


Dagen började annars...


Rätt så bra med promenad i strålande solsken och klarblå himmel.

Men det blåste enormt kalla vindar så kanske att man skulle haft på sig en tröja

under fleecejackan när jag gick ut med Leo...


Han får äntligen springa lös igen, eller det fick han efter 20:e Augusti.

Vet inte hur många av er som vet vad jag pratar om så jag förklarar det nu:


Viktiga datum!

Under tiden 1 mars – 20 augusti får inga hundar springa lösa i naturen. ”Hindras
från att löpa lösa i marker där det finns vilt” är Jaktlagens formulering. Många
tolkar det som fritt fram att ha hunden lös med argumentet ”Det står inte kopplad i
lagen!” Men om en hund ska hindras från att löpa lös måste den hållas i koppel.
Det är Naturvårdsverkets tolkning. Lagens syfte är att skydda viltet under den
mest känsliga tiden när djuren har sina ungar. Då är till och med snälla hundar
farliga. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större
parker och liknande.
Full koll även annan tid


Även annan tid på året måste hunden hållas under sådan tillsyn att den hindras
från att förfölja vilt. En lösspringande hund i naturen får kopplas upp av markägaren,
eller någon som företräder markägaren. Om hunden inte går att fånga in
riskerar den att bli skjuten. Samma öde kan drabba den hund som springer fritt
bland boskap och har visat benägenhet att bitas.
Kopplingstvång i fjäll och skyddad natur


I vissa fall gäller absolut kopplingstvång, och då finns inget utrymme för egna
tolkningar av lagen. I nationalparker och naturreservat gäller med stöd av
Miljöbalken nästan undantagslöst att hund ska vara kopplad. Rennäringslagen
föreskriver kopplingstvång i områden där renskötsel förekommer, och det är ju i
större delen av fjällen. En lösspringande hund som ofredar renar får dödas av den
som äger eller vårdar renarna.
Ytterligare kopplingstvång


Med stöd av Jaktförordningen kan länsstyrelsen föreskriva kopplingstvång, såväl
under tiden 1 mars – 20 augusti som annan tid på året. Kopplingstvång gäller till
exempel i en stor del av Östersjökustens skärgård. Lokala regler om hundhållning
i exempelvis friluftsområden och på motionsspår kan tas in i kommunens lokala
ordningsföreskrifter.
Strikt ansvar
Hundägare har så kallat strikt ansvar för sin hund, och kan till och med göras
ansvarig för skada som hunden orsakar även om någon annan tillfälligtvis har
hand om den. I ansvaret ingår naturligtvis att känna till vilka lagar och regler som
gäller.
Om du vill veta mer
• Mer information finns i avsnittet om Hundar i naturen i Naturvårdsverkets skrift
Allemansrätten – Vad säger lagen?
• För att få upplysning om särskilda regler om hundhållning som länsstyrelsen har
utfärdat söker du upp respektive länsstyrelse under www.lst.se. Där finns också
information om vad som gäller i naturreservat och nationalparker.
• Vad som gäller enligt lokala ordningsföreskrifter får du veta från kommunen
eller polisen.

Av Michael - 12 september 2009 19:59





Hade inget bättre för mig en lördagskväll...


Så efter maten fråga sambon om jag kunde tänka mig att putsa

ena rutan på utsidan och jag kunde väl det då ansåg jag men när jag väl kom ut så tog jag mig

an gräsmattan först eftersom den var lång och jag var ju ändå ute...


Efter att jag klippt färdigt fick jag syn på något underbart så jag rusade upp

för att hämta kameran och fångade detta i linsen...



 


Och jag kunde helt enkelt inte låta bli att fota dessa underbara färger...

Hela himlen brinner och i höstliga färger och allt i förgrunden svartnar som skuggor.


Nej nu ska jag krypa ner i soffan och ställa fram värmeljus och njuta av

det sista som är kvar av denna kvällen.

Imorgon blir det 5 kilometers spåret vid skidstugan med arbetskollegorna

och det kommer säkert bli skitroligt om nu alla kommer vill säga...


- Ha en skön kväll -



Av Michael - 12 september 2009 16:28




Kom aldrig iväg...


Sambon kom hem sent sen hade hon ingen lust att åka iväg...

Såg fram emot att åka ut men tydligen inget värt så nu skiter jag i vilket.

Ska sitta inne och sura hela kvällen som alla andra verkar göra i detta

infekterade hem just nu...


- sorry Ingen rolig blogg nu -

Av Michael - 12 september 2009 14:24




Hoppas att jag stöter...


En sån här när vi ska plocka svamp för då får han åka med

hem direkt och bli kompis med min hund... ;0)


 

Av Michael - 12 september 2009 12:22





TYCKER JAG ATT DU SKA KLICKA


>>> HÄR <<<



 

Av Michael - 12 september 2009 09:48





En sovmorgon verkar helt omöjlig...



Verkar det som för jag vaknade först av sambons klocka som ringde runt 5 skulle jag tro

sen så vaknade jag av att sonen smög upp på toaletten sen in till mig för att se om jag var vaken.

Han frågade hur långt det var kvar tills den nya kanalen startade "Disney XD" för den ville han inte missa.

Kanalen startade 09:30 och han hade låååångt kvar till starten så han gick in till sig och spelade Transformers 2

på sitt Playstation...


Jag själv fick snällt kliva upp...


Och jag tog tid på mig att vakna ska medges !

Jag gick ut med Leo ungefär samtidigt som hans program på tv:n starta och då gjorde jag först

en macka som han mumsade på. När han ser på tv finns det inget som stör utan han sitter stilla

inkrupen med en filt i soffan och bara ÄR...


Frukosten är intagen...


Så nu inväntar jag sambon som slutar jobbet klockan 14...

Hon ville ut och plocka svamp en sista gång för året. Det räcker ju inte med dom andra 4 gångerna

som hon varit ute och säkert släpat med sig hem ungefär 10-15 liter sammanlagt.


Vi hoppas på att den plats vi först besökte inte är renskrapad för det sköt upp enorma mängder med svamp då men

som inte var klara att plockas så nu håller vi tummarna för att de ska stå kvar så gyllengula och stora...



 


- Tomten loggar ut -

Presentation

Omröstning

KOLLAR DU REA LÅDAN NÄR DU HANDLAR FÖR VAROR MED KORT DATUM?
 JA
 NEJ
 VARFÖR?

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

FEEDJIT

Översätt / Translate

Online



Skapa flashcards