•*¨*•☆¸.•*¨*• Tomten •*¨*•☆¸.•*¨*•

Alla inlägg under mars 2017

Av Michael - 19 mars 2017 10:44



Har egentligen inget val om frågan kommer upp.

Brukar inte blogga helgerna men nu är jag nyfiken och vill veta

av någon som kanske gjort samma sak.

 

 


Imorgon eller tisdag kommer brevet som talar om hur min syn

är och vad som ska göras åt problemen. Vet det har talats om laser och vill inte

Googla på det utan veta från någon som upplevt och som kan säga hur det kändes.

 

 

Är med blandad skräckkänsla utan att ens veta men som alltid tror

jag det värsta tills svaret står framför mig. Har ofta huvudvärk så om de beror på ögonen eller som sjukgymnasten säger (diskbråcket) så kommer svaret inom kort.

 

 

Mitt i allt detta så går hjärnan på högvarv och det är både bra

och inte. Jag kan tänka på annat men riskerar på samma gång att bränna

ut de små cellerna och ryggen på köpet.

Just nu står detta på schemat:

  • Soffa med armstöd.
  • 6 stycken stolar ska målas och kläs om.
  • 2 stycken sänggavlar ska göras. 1 med tegelsten (röd) och 1 med MFF (Malmö FF)
  • 1 Trädbeskärning.

 

SEN återkommer 3 såromläggningar.

Trodde vi hade löst problemet i fredags men det blev bara värre så 

man ska nog återgå till det förra annars blir det nog operation igen eftersom läkaren

misstänker en lös benbit som gnager och får såret blöda hela tiden.

 

 

Idag ska jag köra så länge kroppen orkar.

Städa verkstan, bygga soffa (börja iaf) måla stolar, fixa middag (köttfärssås)

sen avslutar jag nog kvällen med film och "kanske" besök på kyrkogården men bara "KANSKE" hahaha...

 

 

 

SÅLD ! (tokbilligt tyvärr)   

Av Michael - 16 mars 2017 08:15




Ska jag ladda mentalt...

 

 

Skänk en tanke då jag ska göra en av de mest vidrigaste

jag vet näst efter att få en slang nerkörd i halsen med orden "slappna av och svälj"

och det är en kontraströntgen 14:50...

 

 

Tänk er känslan av att inte få blinka när nålar sticks in i ögat.

Det är så man känner det när blixten slår till.

Ögonen rinner konstant och man kan tvingas ta bilder om och om igen

för att man p.g.a smärtan råkat blinka till i ren förskräckelse.

 

 

Imorgon fredag får jag lite plåster på såren i form

av att vara barnvakt när söta Nellie kommer på besök när hennes mamma

ska på arbetsintervjuer på förmiddagen.

 

 

På lördag blir det skattjakt och fota gamla hus.

 

På söndag blir det leverans till Vargön av pallkragar och tydligen ska jag tvingas med till Kyrkogården på Restad Gård och besöka andar. (fy va hemskt)

 

 

 

Mycket ska man vara med om innan man blir blind men detta

är inte alls med på min "Bucket List" skall medges men för sent att backa ut nu.

Någon som gjort sånt här tidigare eller som gör det ofta och kan dela med sig av

sin erfarenhet får gärna höra av sig.

 

 

Vet inte om jag är mest skeptisk eller feg rent ut sagt.

En sak att titta på "Det Okända" på tv och en sak att försöka uppleva det

på egen hand i verkligheten med öppna sinnen.

VET att jag kommer smyga tyst som en mus, varken rapa eller fisa för det sista skulle troligen väcka de döda....

 

 

Ha en skön dag i solskenet!

Av Michael - 15 mars 2017 15:33




Det är första gången sen jag fick min diagnos

som jag nu kollat upp vad och varför.

Har kommit fram till att denna bilden talar för sig själv.

 

 

Sen när vi närmar oss diagnos nummer 2 så använder jag mig av Wikipedia.

 


 

 

Personlighetsstörning är en samlingsbeteckning för grupp psykiatriska diagnoser, vilka gemensamt kännetecknas av problem med utvecklingen av personligheten, i synnerhet jag-funktionerna. Störningarna är varaktiga, och inverkar negativt på personens vardag. Barn ges som huvudregel inte dessa diagnoser, även om exempelvis det diagnostiska systemet DSM tillåter det, med undantag av antisocial personlighetsstörning, för främst tonåringar där personlighetsdragen varit stabila under en längre tid. Störningarna yttrar sig i problem med tankeinnehåll, känsloliv, sociala relationer, och impulskontroll.[1]


En personlighetsstörning har ett komplext mönster av olika förstärkta personlighetsdrag, vilka är integrerade i personligheten och inte uppträder situationsberoende. Accentuerade personlighetsdrag är till skillnad från personlighetsstörningar en del av normalpsykologin. Personlighetsstörning räknas i stället som en psykisk störning.


Personlighetsstörningar i olika svårighetsgrader har en prevalens på omkring var tionde vuxen person. De flesta av dessa lever vanliga liv

 

Kännetecken

Medan en personlighetsförändring uppkommer oberoende av personlighetsutvecklingen och som regel till följd av extrem stress eller en sjukdom, uppkommer personlighetsstörningar under uppväxten för att sedan vara ett faktum någon gång under vuxen ålder. Uttrycken för personlighetsstörningarna är inflexibla, och utgörs av antingen en extrem eller en mycket iögonfallande personlig avvikelse från den kulturella normen.

Avvikelserna kan gälla sättet att tänka, känna, reagera och uppfatta, och i synnerhet uttryckas relationen med andra människor.

 

En personlighetsstörning är varaktig och svår att behandla. Orsaken till detta är att den beror på utvecklingen av personligheten, vilken är svår att reparera i vuxen ålder. Psykosociala orsaker ligger i stor utsträckning bakom den störda utvecklingen, och dessa kan bestå i kärleksfattiga familjerelationer och anknytningsproblem. Det förekommer ofta psykiska störningar hos flera medlemmar i samma familj, varför det brukar antas att det också kan finnas genetiska predispositioner. Ibland kan personlighetsstörningen uppkomma först senare i vuxen ålder, medan betingelserna för den legat latenta innan dess.[7]

Diagnoserna för personlighetsstörningarna ingrupperas i kluster, för att visa på deras likheter. Bortsett från organisk personlighetsstörning, så räknas inte en störning hit om den beror på en annan kroppslig eller psykisk sjukdom. Dock kan det ibland finnas samsjuklighet med andra psykiatriska diagnoser. ICD-10 ställer sex allmänna krav för att en personlighet ska kallas störd:

  1. Attityden och beteendet är märkbart disharmoniskt och påverkar flera psykiska funktioner.
  2. Beteendemönstret är varaktigt eller långvarigt, och inte en följd av annan psykisk ohälsa.
  3. Beteendemönstret orsakar anpassningssvårigheter till en rad situationer.
  4. Beteendemönstret började under barndomen.
  5. Störningen leder till avsevärda svårigheter i livet (eller kommer att göra det).
  6. Störningen skapar ofta, men inte nödvändigtvis alltid, avsevärda problem i livsföringen.

 

Så nu ni som inte visste eller som undrar varför mitt bloggande ibland

eller mitt humör är nere i källaren ofta så har ni som jag fått ett svar.

Kanske lite mycket text men kan vara lärorikt att läsa genom.

 

 

Ursäktar kanske inte alltid mitt beteende men det kanske kan upplysa

lite varför. En vän sa:

- Nu förstår jag varför du är som du är lite.

- Hur är jag?

- Intensiv......

 

 

Ha en strålande dag i solskenet... Kram

 

 

Av Michael - 14 mars 2017 15:28




Natten var hemsk...

 

 

Första timmarna efter jag lagt mig bubblade sura uppstötningar

var 10:e minut och på detta en fruktansvärd migrän som alvedonet 

inte kunde råda bot på.

 

 

Har somnat flera gånger under dagen

och haft stickande smärtor i nacken så vi får se hur denna kvällen slutar.

Ska göra en kort biltur till Gestad och hämta ett vardagsrumsbord i form av en gammal kista som sen ska målas vit.

 

 

Ska ta med mig kameran och se vad som kan fastna denna gången.

Alltid roligt med nya platser att besöka så vem vet var man hamnar innan man ska

hem och äta och sen måla stolar.

 

 

Oj va klockan har gått...

Får kasta på mig kläderna och åka iväg redan nu.

Ha en fortsatt härlig dag i regnet.

Av Michael - 13 mars 2017 10:15



Ju mer dagarna går så längtar jag.

Dom flesta människorna längtar efter varmare breddgrader

utav olika anledningar som t.e.x sol och bad, värme för stela leder

eller bara komma hemifrån med "all inclusive" för att kunna njuta av att

slippa stress och matlagning, städning, handla...

 

 

Mitt drömresmål ska jag uppleva i sommar genom att resa

till Norrland och fiska i Ångermanälven.

Sen finns det nackdelar med det också men jag får helt enkelt uthärda denna

pesthärd i form av MYGG... (tips på effektivt myggmedel önskas)

 

 

Kan inte bada heller p.g.a foten men lovar mig själv ha med mig en

solbränna och 100-tals foton hem av en otroligt vacker och orörd natur

som jag fantiserat om. Har man tur kanske man får träffa Facebook vänner under resans gång som man normalt sett aldrig kommer möta i livet.

 

 

Enda man ska ha med sig är ett gott humör, sommarkläder, myggmedel, fiskepryttlar, och en liten reskassa för glass, dryck och souvenirer... Ja mat också förstås för det kommer ta tid att bila upp. Fick för mig det tog över 12 timmar så några stopp på vägen kommer det att bli.

 

 

Så tills ett resdatum är utsatt ska jag jobba i normala

former med att tjäna in lite fickpengar.

Rastar hundar, klipper gräs, högtryckstvättar uteplatser hos den som önskar

på området jag bor. Vi har 91 lägenheter så jag hoppas att någon vill ha lite hjälp

med att snygga till....

 

 

Sköt om er alla och ha en bra start på denna veckan.

Av Michael - 10 mars 2017 10:06




Tänk er tanken när man ska lägga sig och just EN sak fastnar

i kugghjulen och man målar in sig i hörnet utan återvändo.

 

 

Att man ska bli så frustrerad över EN sak som jag ännu inte kan avslöja.

Ligga vaken och inte veta om jag kan starta just detta projektet som verkligen

fått igång mig och som jag verkligen VILL prova på att göra.

 

 

Har lämnat meddelande till den nuvarande ägaren som har det jag vill ha.

Kan bara hoppas det ska "kastas" (i famnen på mig) så jag kan göra som jag vill

med det. Att inte veta grämer mig, gräver en grop i magsäcken och för mig

som inte är det minsta stresstålig och som vissa stunder får stressfrakturer

är det ett rent helvete just nu.

 

 

Man sitter som på nålar med en mage spinnande likt en torktumlare.

Utöver detta har jag/vi massa kommande projekt i verkstan som ska startas

och nya saker som vi vill göra ska planeras in. Cyklar ska lagas, servas, säljas

och allt extra ska helt enkelt ordnas. Hoppas på samma sköna väder i helgen för då

ska vi kunna stå ute och slipa stolarna.

 

 

ROLIGAST av allt just nu är att

kunna reta sin kollega genom att inte tala om vad det

nya projektet är...

 

 

Önskar alla en underbart skön ledig helg...

Av Michael - 9 mars 2017 17:58



Jag kanske ropar hej innan jag hoppat över ån

men just nu känns det som befogat.

 

 

Först togs röntgenbilder av foten.

Dom granskades utav ortopedläkaren som bekräftade att foten

inte just nu är infekterad men att tidigare infektion fått benet i tån

att mer eller mindre vittra sönder.

 

 

Blodproverna visade inget heller just nu så

det fanns ingen anledning att sätta in antibiotika just nu.

MEN jag ska vid minsta misstanke, värk eller feber ta odlingsprov

för att sen kunna ta beslut vilken kur man ska sätta in.

 

 

Har en utväxt, förhårdnad under tån som läkaren tror

är benet som vandrat åt fel håll och vi får helt enkelt avvakta och se

hur det utvecklas.

 

 

Jag fick även läkaren att skicka remiss till smärtkliniken

efter en lättare undersökning och genomgång av min journal.

Finns 2 vägar att välja så vi tar steg ett och sen går jag vidare.

Smärtorna i rygg och nacke är inte roliga nu och även han avrådde

mig att göra en operation.

 

 

Så de var slut med sorgliga beskeden.

Ska försöka behålla maten nu och kanske orkar jag se sista

grundseriematchen innan det blir slutspel.

 

 

Ta hand om er !

Av Michael - 8 mars 2017 14:30


 

Ja ni som upplevt känslan vet hur det är.

Jämför det med en kortisonspruta där bedövningen släppt.

Sån är smärtan i min axel efter att sjukgymnasten gav sig på min högra

sida denna dag. Kan knappt lyfta toarullen utan att armen skriker ikapp

med mina lungor.

 

 

Fick med mig nya gymnastiska övningar för smärtan som strålar

från ländrygg ner i benet. Hoppas det ska fungera för snart orkar jag inte

mer smärta. Vi har alla olika hinder, olika smärtor och olika smärttrösklar som

man kanske får leva med resten av livet.

 

 

NYTT projekt startades igår kväll.

6 stycken köksstolar ska förvandlas, hoppas det blir så bra

som den inre bilden på näthinnan. Vitt, grått, stjärnor..... (mer avslöjas ej)

 

 

" the first time you wack that hammer it´s scary as HELL "

 

 

Snart dags att börja med middagen (rulla köttbullar)

så jag får avrunda... Hoppas få besöka en donator ikväll.

 

 

Take Care !

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Omröstning

KOLLAR DU REA LÅDAN NÄR DU HANDLAR FÖR VAROR MED KORT DATUM?
 JA
 NEJ
 VARFÖR?

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

FEEDJIT

Översätt / Translate

Online



Skapa flashcards