•*¨*•☆¸.•*¨*• Tomten •*¨*•☆¸.•*¨*•

Alla inlägg den 9 juli 2017

Av Michael - 9 juli 2017 10:18



Torsdag:

 

 

Klockan ringde tidigt för denna dag skulle vi spendera på vägarna längre norrut. Färden startade 09:00 från Junsele och tog oss hem igen runt midnatt. Fick se en fantastisk natur, snö, fjäll, vatten, forsar och bjuden på god mat och hade gott sällskap med oss som gjorde resan till en behaglig tur med massa skratt och glatt humör tar nästan bort all värk… Orkade inte ens se på film utan när vi väl rullade in på gårdsplanen så hälsades vi välkomna av 11 kossor som för 3:e gången flytt ur sin inhägnad. Vi fick iväg dem utan besvär och vem vet när dem behagar att dyka upp igen…

 

Fredag:

 

 

Sovmorgon efter gårdagens resa… Vi gick upp runt 09:30 och tog frukost innan vi drog in mot byn för att handla middag och förnödenheter. Tog även en fika innan vi for hem och nu står middagen på spisen och puttrar. JAG ska bjuda på pasta med gryta (marinerad fläskytterfilé) och hoppas det ska smaka gott. Fick en mycket glad överraskning av Alf när vi kom hem. I onsdags kväll frågade jag han OM han ville och hade tid att göra en ”Bonkare/Butcher/Priest” till mig då jag hellre ville ha egen konstruktion än köpa i butik. När han efter oss kom hem visade han upp inte bara 1 utan 2 stycken och i olika storlekar. Blev enormt tacksam och ska nu bara gravera den och sen olja in den med något passande så den skyddas…. Men nu middag!

 

 

------[ PB PB PB PB PB PB ]------

PERSON BÄSTA (igen)

 

 

Tog oss en tur in till Edensforsen (ESS-forsen även kallad) efter att ha varit inne i byn en 2:a gång. Hakade på en ljusgrå jigg som mest liknade en löja och fick hugg efter kanske 20 minuter. En ny gädda på ståtliga 81cm och vägde 4.2kg… Nu är den fjällad och delad, ska omvandlas till en gourmeträtt gjord på gädda i pepparrotsås. (fytti) Nu ska vi avnjuta goda varma mackor sen en film hoppas jag vi ska orka med…

 

Lördag:

 

Vaknade en aning tidigt första gången och det bästa med semester är att man inte behöver stressa det minsta. Gjorde frukost sen tog vi turen in till byn för att inköpa MIN middag för det som serverades idag fick magen att vända sig. Ja ni gissade rätt ”SURSTRÖMMING” och jag kan med bestämdhet säga att det var det mest vidrigaste jag någonsin känt doften av. Ni som gillar det och kan få ner det i halsen är tappra ärligt talat. Själv åt jag potatisgratäng och marinerad fläskytterlägg. Lukten har lämnat byggnaden – The smell has left the building. Och efter att damerna kommer hem blir det kaffe och jordgubbstårta *MUMS* det ska bli så gott. Ska passa på att skriva en kort liten dikt på Norrländska och den som vill får gärna översätta…

 

”På vägen ne tell nipa kônne man köp värmkôrven >>Två ti såmma papär<< sa man å va pärningstärk.Sen geck man genom vännkorse å himlen va öppen. Över å ônner sju, pek på hjärta häll skjut på fläck. Rätt som dä va hadd man vônne ´n pärskälar häll´n visbok.  Sôckervadd´n häktes man ti å lemonad´n kôste 30 öre. Plånboka geck som ´n åbbarkäft.

 

Feck man vä säg nan jänte oppi karusell´n kônne an krabb tag i gäs´n på a då dä flög som värst å hon va jussom försvarslös. Neônner nipa geck tälta i våger frampå natta å ordningsvakta sto vä hännern på rôggen å langledes. Då man tog cykeln å trampe himm på mårasia hadd man fickern full i rat. Plånboka va tom. Men småfôgla sang sola börje på gå opp, sommarn hadd bärä börje å mesommarsdan va ä.”

(citat: Nicke Sjödin)

 

Herregud va står det egentligen??? Det lagas till mat till morgondagen i form av kokt gädda med pepparrotssås. Inget som faller mig i smaken så det är skönt att min fisk kommer till användning.  Sitter gäspandes efter en kort promenad där vi fick se en underbar liten fors samt en rentjur som troligen gått vilse. Sen försöker jag reflektera och ta in allt man sett, hört, gjort under dessa fantastiska dagar men just nu är det tomt. Beror nog mest på tröttheten skulle jag tro så undra om man orkar se en sista film på 2h 10min ikväll. Imorgon ska det packas, säga farväl vilket låter hemskt eftersom man insett att för Isabells del säger hon hej då för sista gången så det blir ett farväl som hon får göra ensam. Alla små stunder vi har varit med hennes mamma är även jobbigt för mig då de sista jag minns av mamma var en blek skepnad och syrgas…

 

Söndag: 

 

RESDAG!!!  Ska ta farväl för sista gången så det kommer bli många jobbiga tankar, timmar på vägen hem. Vi hörs av på Måndag kväll… (hoppas jag)

Presentation

Omröstning

KOLLAR DU REA LÅDAN NÄR DU HANDLAR FÖR VAROR MED KORT DATUM?
 JA
 NEJ
 VARFÖR?

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

FEEDJIT

Översätt / Translate

Online



Ovido - Quiz & Flashcards