•*¨*•☆¸.•*¨*• Tomten •*¨*•☆¸.•*¨*•

Alla inlägg under juli 2019

Av Michael - 31 juli 2019 20:01



Bar med sig massa roliga stunder.

Först besök från Sollefteå som lämnade ett stort

tomrum efter sig som varje gång de åker hem.

 

 

Men vi gjorde det bästa av tiden vi hade. Västra Tunhem

visade upp sin bästa sida. Vi grillade, satt ute och såg

på magiska solnedgångar.

 

 

Vem vill gå in när det ser ut så här?

Inhandlade en ljusstake på vår loppis som jag satte på vår altan. Den gjorde sig verkligen där.

 

 

 

Vi hann fiska med men ingen vidare lycka.

Var väl enda dagen som vi hade svalka för sen när de åkte

igår kom regnet och mina skor kidnappades.

 

 

Sen ska jag prata lite om vår lilla Loppis.

Satte ut en skylt i rondellen 1 km från oss och det gjorde verkligen susen. På en vecka hade vi mer besökare än hela förra säsongen. Kan ni tänka er att vi fick 123 besökare och det var olika nationer. Holland, Tyskland, Danmark, Norge och alla andra.

 

 

Känns som vi kommer få en bra slant att skänka till Hundstallet efter säsongens slut.

 

 

Men nu ska jag runda av och försöka natta mitt

lilla yrväder till barnbarn. Håll tummarna på att det går lika bra som igår...

 

 

Godnatt

 

 

 

Av Michael - 16 juli 2019 10:23




Satte ihop en lista i början av året.

En lista på massa måsten som skulle göras och

igår tog vi tag i det mest tråkigaste, jobbigaste, minst lockande punkt. Jag valde själv att dra mig mot verkstan och vi började städa. 

 

 

Höll på i kanske 1½ timma och fick gjort massor

faktiskt. Så nu utav 11 punkter har vi typ 9 kvar.

 

 

Sen har vi denna Loppis!

Som faktiskt har börjat få mer och mer intresse på sig.

Fler och fler besökare och andra som gärna vill skänka saker till oss. Har funkat bättre med att fota och lägga ut saker i vår grupp och tydligen har vi bra priser med...

 

 

Besök oss gärna på Facebook: SJÖGÅRDENS LOPPIS

Eller varför inte om du har vägarna förbi kika in och bara hälsa på. Har du tur och hustrun är på gott humör bjuds du på en kopp kaffe... (fniss)

 

 

Nä nu har jag inte tid med er

på en stund. Fixa frulle sen sköta trädgård.

Ha det jättegott!

Av Michael - 12 juli 2019 11:01




Jinxa detta...

 

 

Vädret har varit underbart nu några dagar

och det får gärna fortsätta fast med regn på nätterna.

Sen får Kobergs Slott GÄRNA skörda vetet så räven inte kan smyga sig på våra fina kycklingar.

 

 

Vi har både turen och oturen att vara omringade av åkrar runt hela huset. Vackert att skåda men det lurar faror

i den höga böljande säden.

 

 

Idag är iaf en skön solig och klarblå

himmel så snart ska Loppisen öppnas, skyltar målas klart

och vi hoppas på tillströmmning av kunder. Ja dom som troligen ligger på stranden kommer sällan på besök.

 

 

Undrar hur man ska få hit barnfamiljerna...

Tips ?

Av Michael - 11 juli 2019 12:45




En bil rullade in...

 

 

En röst mullrade över gårdsplan

och den sa:

- ÄNTLIGEN är jag här, och jag har med mig en

liten överraskning.

 

 

Min blick föll på alla ungdomars extra mamma.

Min barndomsvän hade med sig sin mamma som jag troligen inte sett på kanske 30 år plus.

Hon var som en extra mamma för oss alla som kom dit.

Hon lagade mat, såg till att vi höll oss i skinnet.

 

 

Ja de stunder hon kunde iaf för vi hade mycket hyss för oss när vi var yngre. Skäms lite för att man aldrig visade den uppskattning man kände. Vi var t.o.m i närheten av hennes hem i Vilhelmina när jag och hustrun reste upp till Junsele.

 

 

Hon var sig lik men enligt henne

själv 10 cm kortare. Hon och hennes vapendragare

Roy myntade massa ord i skallen som sitter kvar där ännu. Jag fick receptet till Abrahamssons Nationalrätt

"Hawaiigryta" som bara hon kunde göra.

 

 

Det var ett kärt återseende och jag hoppas det inte tar lika lång tid tills vi ses igen trots 106 mils avstånd.

 

 

Tack och välkommen åter Gudrun (Mamma)

Av Michael - 3 juli 2019 11:57




Ja jag pratar endast för mig själv

och min charmanta hustru att vi skulle troligen inte klara 

av att leva så. Ingen av oss kan vara utan grillat kött och för att kunna

ha eget kött måste man ha levande boskap, gris eller liknande.

 

 

Känns som vi får nöja oss med hönorna, ja dom som inte räven tar såklart.

Ja den j-veln har vi skottpengar på. Fått tillstånd av Länsstyrelsen att få skjuta den så vi har turen att hustruns son är jägare.

 

 

Nästa år kommer vi att bygga ut hönsgården till dubbel storlek

eftersom frigående är ett smörgåsbord för räven så han ska inte få kalasa

mer på våra fina djur. Till hösten kommer det troligen ägg från Hedemora höns och det ser jag fram emot. Någon i närheten av Västra Tunhem som har andra äggproducerande hönor? Hör av er.....

 

 

Om vi återgår till självförsörjningen så har ingen av oss 

hjärta till av avliva djur för att äta. När räven tog en av kycklingarna fick vi båda panik när vi såg den levde, vem skulle avliva den ? Tur i oturen så dog den av skadorna så vi kom undan den gången. MEN hur kommer det att gå om det sker igen ???

 

 

Nae vi får fortsätta köpa köttet, korven, kycklingen

i butiken som vanligt men vi slipper köpa ägg numera och det

är väldigt positivt.

 

 

 

Kan DU leva utan kött?

Av Michael - 2 juli 2019 17:09




Och det går runt en liten bit.

Den startar på en kick, det är en makalös manick....

 

 

Lite så mitt huvud känner sig nuför tiden.

Det ena avlöser det andra och mitt i allt ska jag byta

fotterapeut för min ska vara mammaledig.

 

 

Såna små detaljer kan skapa kaos i skallen men det är

ju oundvikligt och sommar så livet går vidare. Allt kan man inte rå för

men man kan ta hand om det på ett annorlunda sätt.

 

 

Allt annat här hemma har stannat av.

Vi är sällan hemma så dessa 2 kommande veckor utan "barn"

hemma ska bli skönt för oss båda. Ska försöka hinna med och fiska, picknick, göra färdigt fotbollsmålet.

 

 

Loppisen har fått lida med för inga kunder

lockar mig inte att sätta mig och vänta flera timmar utan att

det sker något så jag verkar skära ner på öppetiderna

varje gång tyvärr.

 

 

Vet inte hur man ska kunna locka in dom...

Kanske inte alla har semester ännu eller så har jag inte rätt saker som lockar

in besökare. Tiden får utvisa hur det blir eller om man helt ska lägga ner

allt och göra annat. Känns en aning sorgligt dock men man orkar inte......

Presentation

Omröstning

KOLLAR DU REA LÅDAN NÄR DU HANDLAR FÖR VAROR MED KORT DATUM?
 JA
 NEJ
 VARFÖR?

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

FEEDJIT

Översätt / Translate

Online



Skapa flashcards