•*¨*•☆¸.•*¨*• Tomten •*¨*•☆¸.•*¨*•

Alla inlägg under september 2019

Av Michael - 21 september 2019 11:14




Börjar mer och mer glida

in på tanken att börja gjuta i betong.

Går inte en dag, minut som jag googlar på bilder

och förslag som jag vill prova göra.

 

 

Finbetongen är så billig men sjukt tung att

bära hem från affären dock. Ska prova på lite olika

förslag och se om man kan sälja i vår Loppis nästa säsong.

Idéerna är många så nu ska man bara finna rätt sorts

formar att gjuta i.

 

 

Kommer börja med att göra olika ljushållare för

både värmeljus och stearinljus. Kanske hinner utforma en julkollektion eller trädgårdstomtar om man har tålamodet. Om inte så kommer det ligga massa krossad betong i ett hörn på gården ;o)

 

 

ADHD är egenligen ingen bra diagnos

att ha när man får en tanke i huvudet. Den försvinner inte utan avancerar, förstoras och slutligen gör mig galen och sömnlös.

 

 

Tar och Googlar en stund så jag får skingra tankarna

en stund. Loppis är öppen så kanske får jag ett avbrott av shoppande besökare en stund. Öppet till 16:00 så Hjärtligt Välkomna ska ni vara...

Av Michael - 19 september 2019 18:18




Ångrar så otroligt mycket 

som jag skule ha gjort, men en sak fick jag

mindre ångest av när jag fick av en vän som skänkte

saker från ett dödsbo.

 

 

Jag fick aldrig tag i pappas marinkikare (12x50)

som jag så ofta lekte med som liten. Trodde aldrig att jag skulle få tag på en ny och med den styrkan verkade det hopplöst.

 

 

Men nu som sagt äger vi en som har 7x50 men man ser kristallklart och det behövs när man har 271 olika fågelarter runtom sig. Vi bor vid ett naturreservat och har 800 meter till Hullsjön så vi springer ofta runt jag och frun med kikaren i högsta hugg och väser allt som oftast likt Gollum "my precious" när ingen hör.

 

 

Vi har örnar, hökar, falkar som lockar mest.

På min bucket-list ligger att finna en aftonfalk som jag vill fota. Den är så vacker...

 


 

Kolla vilken vacker fågel...

Ska även fota de andra rovfåglarna om jag kan.

Önskar jag hade ett kraftigare objektiv så jag kunde fota bättre och skarpare närbilder.

 

 

Hoppas att kunna uppdatera min kamera

från Canon 10D till något mer passande. Blir ofta svartsjuk när man går på olika event och ser fotograferna med sina gigantiskt långa objektiv och börjar dreggla en aning...

 

 

MEN NU... ska jag drömma om en första seger för

FBK som ikväll möter Växjö i Löfbergs Arens... SOPA PÅ!!!

Av Michael - 15 september 2019 16:10




Kommer kännas en aning vemodigt

så vi får se hur det kommer sluta detta året.

 

 

Hustrun bestämde ju att 1:a Oktober skall vi stänga

Loppisen. Kommer dock fortsätta lägga in nya saker allt eftersom dem ramlar in.

 

 

Fats Domino strömmar ut ur högtalarna och ögonen

sitter klistrade mot skärmen och parkeringen utanför.

Vi inväntar grannen som skulle komma förbi på en kopp

kaffe och lite kärleksmums... (Ja kaka alltså) 

 

 

Tror minsann hon har glömt bort oss 

så jag får gå och skala potatis tror jag.

Magen kurrar på både mig och husdjuren så det får

bli dags för middag till oss alla.

 

 

Nästa vecka är vi barnfria fram till fredag

för då återkommer min son och vilar upp sig några dagar.

Han gillar lugnet, tystnaden och sen kunna gå ut i en trädgård som är 2 fotbollsplaner stor....

 

 

Sköt om er och ha en skön söndag i stormen.

 

 

 

 

 

Av Michael - 12 september 2019 20:26




Är väl den rätta känslan just nu faktiskt.

Har nästan hälsan i behåll, kärleken sprudlar som aldrig förr

och vår Loppis kommer troligen avsluta med en succe.

 

 

Som delägare som hon är har tydligen min hustru

lagt in sitt veto om att vi ska stänga för säsongen den 1:a Oktober.

 

 

Kommer dock fortsätta att samla in från alla godvilliga

som skänker till oss. Har en mindre strid ström som ramlar in och

det har utlovats ännu mer så vem skulle inte vara tacksam ?

 

 

Ser fram emot de kommande veckorna om det kommer mer i år

eller om det lugnar ner sig. Vilket som har denna säsongen varit 

så otroligt roligt. Har förhoppningar om att nästa år kommer att

bli ännu roligare.

 

 

Ska försöka finna en hyfsat stor världskarta som alla resande turister

kan sätta nålen från där de kommer. Har ju som sagt haft besök från många olika

länder så jag hoppas det blir en succe.

 

 

Fast nu ska det bli soffan en stund innan sängen.

Öppnar 12-18 imorgon och har sen öppet 10-15 Lördag, Söndag...

 

 

Kika förbi om du får tid.

 

 

 

Av Michael - 3 september 2019 19:29




När jag senast skrev så lade jag in en "Önskelista"

jag hade kvar att förgylla vår trädgård med i växtväg.

Vid senare eftertanke hade jag fullkomligt glömt av vad det var jag ville

plantera här hemma.

 

 

Ska försöka rota runt i min minnesbank och se vad jag kommer fram till.

För att lättare få fram de jag söker och för att frun ska förstå får jag gräva fram de latinska namnen för annars får jag bannor...

 

 

Vi försöker.

 

  • Vår Ginst - "Cytisus Boskoop Ruby"

 

 

  • Forsythia - Hittade ej på latin men Botaniska namnet var "Oleaceae"

 

 

  • Rosenrips - "Ribes sanguineum 'King Edward VII"

 


  • Magnolia - "Magnolia x soulangeana"

 

 

Ja detta var ett litet axplock av vad jag kom på nu.

Sen kommer listan växa till våren när det kommer in nya växter på plantskolorna i närheten. Ska ju ha plats för blommor också. Ska bli en prunkande oas som man kan avnjuta av nästan året om.

 

 

Vad har du, ni för planer och förhoppningar

inför nästa vår?


 

Av Michael - 2 september 2019 19:20




Men ännu går det att strutta runt i shorts.

Kommer dröja innan jag känner mig besegrad.

 

 

Vad har hänt sen sist?

Ja den 25.e Augusti firade jag och min hustru "Bomulls Bröllop"

alltså varit gifta i 1 år. God middag åt vi här hemma med våra bästa vänner

och gav varandra fina presenter. Vi fick även av våra vänner 2 fina Amerikanske Blåbärsbuskar som ska frodas.

 

 

Min hustru fick ett vackert silverhalsband och jag fick

2 av mina önskade växter.

1 Syrenhortensia & 1 Budleja (Fjärilsbuske)

så nu kan jag bocka av 2 till som jag har på min önskelista.

 

 

Denna vecka har vi nästan bilförbud.

Ja förutom sjukhus, mat så ska vi vara hemma. Ja jag ska bjuda frun på

picknick och till helgen kommer min hårt arbetande son hit.

Kanske kan peta in en liten fisketur om vädret håller upp och frun orkar.

 

 

Hennes uppladdar vecka så jag ska göra mitt yttersta

för att inte köra med henne utan få henne att SLAPPNA av...

Ibland är det som om man bad Gud att gå i förbund med Satan men ibland så hittar även en blind höna rätt........

 

 

Hörs snart !

Presentation

Omröstning

KOLLAR DU REA LÅDAN NÄR DU HANDLAR FÖR VAROR MED KORT DATUM?
 JA
 NEJ
 VARFÖR?

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

FEEDJIT

Översätt / Translate

Online



Ovido - Quiz & Flashcards