•*¨*•☆¸.•*¨*• Tomten •*¨*•☆¸.•*¨*•

Alla inlägg under januari 2023

Av Michael - 31 januari 2023 21:00



Allt har ju sitt slut och nu är det 

dags att säg ADJÖ.


Sista dagen på digerdöden.

Sista dagen på svältmånaden.

Trots det är det svångrem som gäller i detta hushållet.


Det är även sista perioden på matchen mellan LHC - FBK och man

kan tro att Färjestad dragit åt svångremmen till sitt målkonto för mål verkar

dom inte vilja göra.


*SUCK*


Ja nu ska jag försöka bända loss hustrun från släktforskandet

och se på något roligare än dagens match. Snart ska hon dock hämta

upp en trött, frusen och hungrig målvakt från träningen så jag hoppas

få se en glimt av henne innan vi kraschar på kudden.


Välkommen Februari.

Välkommen Stapeldiagram (NOT)

Välkommen till en mer stadigare ekonomi......


Sov gott


Av Michael - 30 januari 2023 12:38



För första gången på väldigt länge

insåg jag hur lite jag betyder för mänskligheten.


Dippade väldigt lågt idag men jag måste

bara få det ur mig annars följer det mig en lång tid

framöver.


Söker inget medlidande eller rop på hjälp utan det

är ett sätt att be om förståelse.


Hjärnan släpar efter, kroppen funkar inte

och när kroppen beslutat sig för att inte längre göra

som jag vill sätter det sig på psyket.


Insåg det inte förrän i går kväll hur illa det var.

När någon frågar mig hur jag mår är mitt svar som alltid

- Det är bra, men egentligen är det skit vill jag svara.


Jag ställer krav på mig själv som jag inte ens är

i närheten av att uppfylla och när jag ber om något inser jag att

varför be om du inte kan ge något tillbaka....?


Insåg att det är troligen inte bara den kroppsliga

värken som håller mig vaken sent på nätterna utan det är

de dolda såren som rivs upp igen. Kanske dags att besöka

vuxen psyk igen  och får veta vad som är fullständigt fuckat

med min hjärna.


En tanke som fortfarande gnager inom mig är

hur jag ska kunna acceptera och förlika mig med att 

jag måste greppa att jag kanske inte får min sjukersättning 

förnyad. Berättade tidigare förra året om att 2023 är året som jag ska

upp till bevis och förnya sjukpensionen som det hette förr.


Blev väldigt djup där ett tag.

Avslutar detta och tar dagen som den kommer.


Ta hand om er

Av Michael - 29 januari 2023 21:27




Vad har man blivit indragen i kan man undra.


Igår efter att jag påpekat att dottern minsann skulle

göra sin röst hörd så kastade hon fram massa olika förslag

och hustrun nappade direkt.


Så fort dottern slutat amma ska hon och hustru bege sig

till Borås för att gå på museum tydligen. Kan säga att jag stannar

hemma för sånt har ingen inverkan alls på mig.


Hustrun ville dock fortfarande ha med mig till kyrkogården

men det lockar mig inte heller. Är jag rädd ? Nej inte speciellt

utan det känns mest respektlöst att störa de som sover.

Ja OM det nu finns något/någon där såklart.


Tror jag på spöken, andar ?

Måste tyvärr säga nej där med.

Tror DU/NI på andar och spöken ?


Ja innan spökena kom på tapeten har vi vandrat

med hundarna, lagat mat och jag har tvagat mig och fått

foten inslagen igen. Märks att det var ett tag sen jag var på

sjukhuset för nu ser såret inte så ytligt ut längre tyvärr.


Hustrun ska resa till Göteborg imorgon igen

så vi får se vidare på andarna en annan dag gissar jag.

Hennes son kommer imorgon så då kommer dom bänka

sig med en ny serie igen troligen.


Hur ser DIN vecka ut ?



Av Michael - 28 januari 2023 22:51



Hustrun är ostoppbar just nu-


Vi sätter precis på för att se vad det kan vara

Spökjakt säsong 4. Första man slås av först  är Jocke

och Jonnas dialekter. Hustrun sitter och skrattar, påpekar om att Jocke

går runt med solglasögon hela tiden.


- Går du på droger eller varför har du solglasögon?


Känns som ett skämt alltihop men dom tjänar ju miljoner

tillsammans så något rätt verkar dom göra.


- Ska vi åka till Kolera kyrkogården?

kommer ur henne sen och jag vet inte om jag ska skratta eller

gråta men finner mig snabbt och säger något i stil med 

- Hell no!


Sen börjar jag fasa över att hon ska lura med min dotter

som besitter en ande talare och som säkert skulle nappa på

2 röda sekunder utan att tveka.


Det första som slår mig sen är att ett medium (Andreas) från

"Det Okända" befattar sig med dessa galningar. Sitter mest och ler nu när

dom vandrar runt i Loftus Hall som ska innehålla massa andar.


Jennie du behöver inte alls sporra henne nu för

för mig räckte det med att "spökvandra" på Restad Gårds kyrkogård

och vill inte ha med mig hem "andar" som befinner sig där.


För er som inte känner till Restad Gård gick från Herrgård till Kyrkogård.

Läs mer

till det stället är inget vidare trevligt. 


Minns som kanske 7-8 åring när vi skulle besöka min mormor

som låg inlagd där och se alla mentalpatienter som uppehöll sig i

korridorerna gjorde mig fullkomligt vettskrämd.


Som avslutning måste jag varna er.

Titta INTE på Spökjakt.... (Skrattretande)

Av Michael - 28 januari 2023 12:21



Hade faktiskt önskat mig

och t.o.m planerat en bättre start på denna dagen.


Vaknade med en vidrig ryggvärk och vrister

som inte alls ville bära mig. Sen så som så många dagar tidigare

fortsätter jag med näsblod. Lägg sen till att synen försämras och jag knappt ser

vad jag läser och skriver på skärmen.


En helt oplanerad start men den ska inte stoppa mig

fullständigt hoppas jag. Missade Futsal cupen och de va skit men jag

tror grabbarna bryr sig föga så de är bara att gå vidare.


Ser fram emot kvällens hockey drabbning med skräckblandad

förtjusning. Färjestad - Frölunda möts, ska Joel skada nya spelare eller

ska han stoppa domarna i sin fick som han alltid gör... Kommer Tobbe

bli än mer odrägligare om dom vinner när han dessutom är barn fri  denna helgen...


Frågorna äro outhärdligt många.


Har en annan hemmamatch som spelas nu faktiskt.

IFK Göteborg - Halmstad och där gjorde tyvärr Halmstad 0-1 så nu får

vi hoppas de vänder på detta.


Andas ut (eller inte)

Tobbe ska på 50-års kalas.... Jösses hur kommer detta

sluta om han omfamnar dimman redan nu innan klockan slagit 13

Have fun Tobbe lilla ;o) (eller Herr "Lill-Puppen" som du tydligen kallas)

Av Michael - 25 januari 2023 21:03



Och jag var inte sen med att ta åt mig.

Säger hon att man gjort något bra så ska man vara nöjd.

Sen att ryggen rasade tidigt kan jag inte rå för utan det är bara 

att kämpa vidare och stupa när man kommer hem.


Igår blev det besök på 4 olika second hand men det gav inget

mer än en brödkorg och hundsele till Svea. Idag fick vi köpt lagerhylla

på Jem & Fix till förrådet som vi monterade ihop.


Nu är kanske halva förrådet iordning och samtidigt så stuvade vi om i

befintliga lådor och tömde nästan 10 lådor. Jag tyckte vi gjorde oss av

med massor vid flytten men det verkar som jag sparat en del verktyg ändå

till hustruns frustration tyvärr.


Nu ikväll har vi haft middags gäster i form av hustruns

2 äldsta barn och de bjöds på Orientaliska Räkor  som uppskattades.

Nu ska hon och dottern babbla om troligen samma saker de pratar om i telefonen

varje dag så jag ska blogga, kolla eländet i tidningen sen kanske avsluta

kvällen med en film tror jag...


Ta hand om er

Av Michael - 23 januari 2023 22:20



Följ statistiken så ser ni att det inte

lugnat ner sig tyvärr. Var kommer det att sluta detta året?


Skjutningar i Sverige


Man skräms lite av utvecklingen ärligt talat.

Förra året dog 64 personer och redan nu har 2 avlidit.

Gissar att även detta får Röd/Gröna ansvaret för och dom som läst

på vet att så inte är fallet.


Nu till något helt annat.

Har införskaffat årets första projekt och vill bolla

lite idéer med er och se vad ni tycker.


Vilken färg skulle passa bäst på detta väggskåp?

 

Hade en tanke på att först göra det till ett dockskåp

men insåg nu när jag fått hem det att det är inte så djupt som jag trodde.

Jag får helt enkelt bara slipa upp, spackla och måla det.

Så "Hit me" med olika förslag så får jag se om det hjälper att 

göra mitt val enklare.


Tvåfärgat eller enfärgat, mörkt eller ljust?

Och ja meningen är att sälja det vidare efteråt.

Kommer inte göra stora summor på det utan det är

ett första projekt av många hoppas jag.


Ska jag vara ärlig så hoppas jag att

det inte blir stående och retar gallfeber på hustrun.

Jag har en tendens att samla på mig och nu har vi verkligen

inte plats för sånt längre.


Imorgon är det dags att börja rensa 

vårt inhyrda förråd. Saker måste säljas av så vi får

plats i vårt lägenhets förråd när det nu kommer att bli färdigt.


Kostar tusenlappar/år så vore kul att lägga dom på annat

istället faktiskt. OCH där kommer grannen ovanpå för att ställa

sig utanför sovrumsfönstret för att röka... *morr*


God natt !

Av Michael - 20 januari 2023 12:35



Jag lovar och svär att kommer det 20 cm

snö så kommer det uppifrån annars står det i tidningen.


Stockholm kanske drabbas av ett nytt snökaos

och det verkar roa många Norrlänningar efter alla reels

man ser överallt. Ganska roligt att det hänger med efter att man 

för många år sen läste om att Stockholm kallat in bandvagnar

för att kunna överleva.


I Norrland har dom så varje år, 3 ggr så mycket mer

snö men dom åker spark och skoter utan att kalla in armén.

Man kanske skulle praktisera i norr en vinter sen skulle man troligen

aldrig mer klaga här nere på att "oj de snöar" mera tror jag.


Sen kan ju jag tycka att -10 här skulle vara samma där

men våra kyla är svalt där uppe och vi skulle frysa till isglass där

och dom samma här p.g.a olika klimat.


Så fram med snöskyfflarna och Pierre ställ in myggisarna

och förbered er för SNÖSTORM... hahaha

Ger er ut med barnen och gör snöänglar, bygg snögubbar

kasta snöbollar (fast inte på skolgården) och ha roligt....


 

Presentation

Omröstning

KOLLAR DU REA LÅDAN NÄR DU HANDLAR FÖR VAROR MED KORT DATUM?
 JA
 NEJ
 VARFÖR?

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14 15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

FEEDJIT

Översätt / Translate

Online



Ovido - Quiz & Flashcards