•*¨*•☆¸.•*¨*• Tomten •*¨*•☆¸.•*¨*•

Alla inlägg under juli 2023

Av Michael - 27 juli 2023 19:00



Ja att få det betyget var upplyftande...

 

Det hela grundar sig i barnens mormor som gav oss

sin köttfärssås som sen deras mamma adopterade.

Att sen idag få höra sonen säga att det var minsann 

inte alls och sen vid bordet ser dottern på sin bror

och säger

- Detta var en kombination av mormors och mammas

köttfärssås så där har du gjort bra pappa.

 

En så liten sak kan man leva på länge.

Sen var det lite kul att sonen säger att den var godare

än mammas... (hahaha)

 

Har fått vetskap om massa saker denna helgen

och det har väckt upp massa känslor. Det gav energi till

att torka golv, tvätta, diska, hänga tvätt och det gjorde hustrun en smula

paff gissar jag.

 

I ärlighetens namn måste jag medge att så blev jag med.

Man ska inte ta livet för givet som jag gjort i så många år

men att kunna ta vara på de goda stunderna i livet

har blivit något jag mer och mer anammat.

 

Imorgon åker sonen hem och hustrun kommer hem igen.

Kommer följa med sonen en bit på vägen eftersom jag

ska först till vårdcentralen för att förhoppningsvis hämta

ut min ryggkorsett och sen på hemvägen hämta ut paket

från vår gemensamma vän Meg som skickat oss godsaker.

 

Hoppas den stundande helgen blir trevlig för er alla.

Vi ska fira en nybliven 17-åring som fyller på måndag

så det blir trevligt att ha lite folk här igen...

 

Take care 

Av Michael - 26 juli 2023 14:48




Har fått nya prioriteringar.

 

Efter att ha sett alla smarriga foton

mina FB vänner lagt ut efter att ha besökt denna plats

så ligger denna på första plats.

 

 

Sen kommer säkert andra platser dyka upp men har

inte riktigt hamnat där. Har upplevt flera underbara platser

under min livstid och nu på äldre dagar så har jag kanske

blivit en smula petigare.

 

Förr älskade jag att besöka olika djurparker men allt

sånt är gjort och det lockar mig inte alls längre. Tivoli är

inte heller något som jag längtar efter. Några av mina favoritplatser

är...

 

  • Skansen
  • Öland & Ölands Djurpark
  • Legoland
  • Skagen
  • Junsele
  • Visingsö

 

Ja det finns många fler platser men minnet sviktar

en smula så får kanske ta upp det en annan gång.

 

Skulle vilja gå i pappas fotspår och han kanske inte

var den mest beresta men en av hans favoritplatser var

Fårö där han ofta var med FRO (Frivilliga Radio Organisationen)

och han vaknade typ 3 timmar före alla andra och utforskade

floran, djurlivet så ingående att han fick smeknamnet Linné...

 

Fårö, Visby, Gotska Sandön skulle få kameran att glöda.

Lovar att jag skulle ligga sömnlös under hela vistelsen och fota

ALLT jag kunde.

 

Vad har ni för smultronställen ?

Av Michael - 26 juli 2023 11:28



Kan man kalla denna lägenhet just nu...

 

Jag kollar slutet på en zombie serie och min son

sover som Dracula just nu fast varken i en kista

eller en krypta.

 

Tanken var att fiska men så ostadigt vädret är just

nu så får vi nog avvakta. Talade om för hustrun att det var

en 70% chans för regn så då påpekade hon att då är det

minst 30% chans till uppehåll så ut med er.

 

- Saknas bara mask... tyckte jag.

- Finns på Snäjk eller på väg mot Öxnered i en kompostkub.

Hon verkade tycka att vi skulle bege oss ut och att det inte

fanns utrymme för bortförklaringar... (skulle jag?)

 

Laddar batterierna inför morgondagens middag

med dotter och hennes familj. Ingen lyxmiddag men eftersom

sonen sällan får svamp i sin köttfärssås så är det dags nu.

 

Helgen närmar sig, ska ni hitta på något speciellt?

Själv får jag hem hustrun på fredag kväll så det ska bli

riktigt roligt att se henne igen....

 

Im done !

Av Michael - 25 juli 2023 11:32



Ja ni som har småbarn, barnbarn

vet känslan när de små skadar sig.

 

Igår fick morfar veta att hans Nellie

ramlat ur sängen och landat på sin arm

som svällt upp.

 

" 5 små apor hoppade i sängen "

 

Hon fick åka till vårdcentralen sen vidare till

sjukhuset för röntgen där det förkunnades att armen

var bruten och krävde gips i 3 veckor.

 

Stora tjejen fick sitta på akuten 5 timmar innan

hon fick frossa i bullar och sen åka hem. Sånt gör

ont i själen när man får veta vad som hänt.

 

Ser fram emot att få krama om lite extra när hela

familjen kommer hit på middag.

 

Idag var det omvända händelser.

Igår vaknade sonen tidigt och jag 10.30 typ

och idag vaknade jag 08.30 och han runt 11 pigg som en nötkärna

och drog på sig hörlurarna och greppade sin handkontroll och försvann

in i the world of Remnant 2 tydligen som ligger på hans önskelista.

 

Sweet Jesus vilka priser det är på spelen nu för tiden.

Hur ska man få dagens ungdom att fatta pengars värde ?

Speciellt denna ungdom som besitter Aspergers Syndrom och lättare

utvecklingsstörning....

 

Minns hur han konfronterade sin mamma som barn

när han ville ha pengar till spel varpå hans mamma sa att pengar

växer minsann inte på träd och hon hade inte pengar.

Hans svar klingar ännu i huvudet, - Du hur visst pengar, bara

att stoppa in kortet i apparaten på väggen... (ungar)

 

Dom kan driva en till vansinne men man älskar

dom till döden skiljer oss åt, som ett äktenskap 4 life...

 

Hoppas ni har bättre väder idag.

Sköt om er...

Av Michael - 24 juli 2023 19:44



Man känner som semi-gräsänkling

är en smula mixade känslor.

 

Har min son här och vi umgås ungefär

som när vi bodde ihop. Skillnaden är att ingen skäller

på varandra utan vi äter frukost, middag, kvällsmat och idag

tog vi en promenad.

 

Målet var dock att köpa batterier tills hans spelkontroll

men det var det värt. Imorgon ska vi gå ner till stan för att

se film på bio. Senaste och troligen sista Indiana Jones filmen...

 

Men nu tillbaka till gräsänklingen igen...

Hustrun med söner åkte igår morse och det känns jobbigt redan nu.

Skulle verkligen inte klarat av att vara ensam till fredag kväll

så det är skönt att sonen ville sova över.

 

Hoppas på bättre väder än vad vi haft idag.

Regn 20 minuter, uppehåll kanske 10-15 minuter sen

föll regnet igen... *suck*

 

Lilla katten Elsa sov utomhus inatt men kom sen in

och ligger redan och sten sover med Ragnar i sängarna.

Tur att hon valde att komma hem för annars hade hustrun gått

sömnlös i Junsele (Sleeples in Seattle) och så kan vi inte ha det.

 

MEN nu måste jag först fixa lite mask imorgon

så vi kan släpa upp lite fisk att steka. Värst av allt är att

jag måste rensa, salta och steka själv.... *vilket öde*

 

Skönt om er

Av Michael - 19 juli 2023 21:39



Om en liten sak som skedde för inte så länge sen...

 

I landet Sverige och samhället Blåsut bor en vimsig

lång man (1.90) med sin eleganta hustru. Mannens hustru har koll

på ALLT och lämnar aldrig något åt slumpen.

 

Hennes man dock vet man aldrig var man har honom för något

mer vimsigare finns knappast. En dag ville mannen beställa en ny telefon

eftersom han tappat sin gamla åtskilliga gånger i marken/golvet

så halva skärmen var full med svarta fläckar.

 

Mannen tog kontakt med sin internetleverantör (Tre)

för att se vad som erbjöds. Fanns inte riktigt råd för dyra telefoner

så han valde en Samsung A54 som han ansåg se snygg ut.

 

Mannen fick sin telefon och var ivrig med att packa upp den.

Han startade med att kopiera alla mappar och appar från sin gamla telefon

och ville så gärna koppla upp sig på nätet men fick se sig besegrad

och kontaktade sin support (hans fru) som gärna visade sin skicklighet.

 

Mannen funderade sen på hur han skulle lösa problemet med sim kortet

och trodde att eSIM var något som saknades. Han ringde till TRE och fick veta att

hans sim kort hade skickats ut men eftersom mannen sa att det hade minsann

inte hamnat här hos honom så beskylldes posten för felet.

 

Det mannen trodde var att sim kortet skulle skickats separat

var inget som stämde. Mannen gick och väntade i dagarna 3 på ett kort

för nu kunde ingen kontakta honom utan fick ringa via messenger.

 

Idag innan ja... nej jag menar mannen skulle åka med sin fru

och handla så gjorde mannen ett sista kik i förpackningen som telefonen

packats i och till sin förvåning hittar han ett SIM kort...

 

Mannen blev upprymd men det försvann då hans hustru

utbrast; . Kollade du inte efter ordentligt ???

varpå mannen kom med någon dålig ursäkt att det hade han visst gjort.

 

Med ett leende från öra till öra på läpparna satt han i bilen till affären.

Han handlade det som skulle inköpas sen åkte dom hem igen.

Väl hemma sa mannen att han minsann skulle kolla brevlådan en sista

gång och han blev förvånad igen...

 

Samma dag som han fann sitt kort kom 2 nya reserv kort

med posten och dom båda brast ut i skratt och gick in...

Nu sitter jag här och skrattar åt händelsen med vetskapen att jag får

bjuda på den och att jag troligen kommer mobbas av hustrun

en tid framöver...

 

*suck*

 

Sköt om er

Av Michael - 18 juli 2023 12:48



Ja det var precis vad jag behövde efter långt uppehåll...

 

Nu är luften lite mer renare även om Kattla är kvar i sin

grotta och skaffar sig allierade runt omkring. Det säger

mer om andra när man i 30 års ålder beter sig som en 

liten skvallertant från 40-talet...

 

Hur vet man ? 

Man ser blickarna, man hör tisslandet och skulle man

le och säga hej så får man svart rök tillbaka... (svavel?)

 

Idag fick man snällt hålla sig hemma och missa dagens 

Gothia match mellan VIF och Valencia tyvärr. Foten mår inte

bra och när man vaknar med nervsmärtor så vet jag hur dagen

kommer bli.

 

Fick trösta mig med lunch från Pärlans och lite godis 

till djuren sen hem och kolla serier igen. Just nu beskådas

Irregulars och den är just i min smak.

 

Så vad händer annars?

Semester kvar?

Jobbar ni extra?

Saknar ni den varma solen som troligen har gjort sitt 

för detta året?

 

Ja de närmaste 10 dagarna spåddes bli regn och blåst

och idag kan man verkligen se att det blåser........

 

 

Av Michael - 17 juli 2023 16:42



Händer allt eller inget i mitt liv just nu.

Bloggar varken här eller på Fritidsfiskaren på ett tag nu.

 

Haft en lätt infektion trodde jag men får väl snart

åka in för att få det bekräftat om vilket.

Fick en feberfrossa i helgen som släppte efter 2 dagar

sen rasade magen och höll mig vaken hela natten och nu sitter jag 

här och begrundar mina synder och lyssnar på Dr Bombay...

 

Svär över Tre.se som levererar skitdålig näthastighet

och efter att jag skaffat ny telefon har jag inget sim kort och kan inte

heller skaffa eSIM kort heller så hur (FAN) ska man orka vänta

60 minuter drygt innan man får skälla skiten ur vederbörande som svarar

får bli ett mysterium eller så ber jag vår Tech Supporter (hustrun) att ta över.

 

Kul att någon saknar skrivandet så kanske kan man

släpa sig till datorn lite oftare framöver. Får kalla det "hem-mester" eller

något liknande.

 

Under tiden som jag sitter här och kokar en stund

är hustrun iväg och "lånar" en ny tändkasset... Ja fråga mig

inte hur detta avtal har utformats men glad att tillfället dök upp

och nu hoppas vi det löser den ryckiga gången eller om det är något nytt.

 

Inser att mitt högra ben studsar i golvet och inte är det

p.g.a att jag är munter. Jo glömde jag berätta att vi bor under Kattlagrottan?

- HERREGUD !!! (enough said)

 

Vi hörs !

 

 

 

 

Presentation

Omröstning

KOLLAR DU REA LÅDAN NÄR DU HANDLAR FÖR VAROR MED KORT DATUM?
 JA
 NEJ
 VARFÖR?

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

FEEDJIT

Översätt / Translate

Online



Ovido - Quiz & Flashcards