•*¨*•☆¸.•*¨*• Tomten •*¨*•☆¸.•*¨*•

Alla inlägg under november 2021

Av Michael - 30 november 2021 21:32



Tåget skulle avgå 20.00 men inget skedde

för tåget hade låsta bromsar. Sen efter att de väl startade

så kommer hustrun troligen inte hem förrän efter 22.

 

Hallå hon skulle sluta 17 ?

Bilen hoppas vi skall vara klar för åka lokaltrafik

lär troligen inte ske igen på ett tag. Eller jo förresten,

måste ta bussen imorgon för att hämta ut bilen.

 

Inget har hon ätit sen lunch så hon borde

vara utsvulten just nu. Maten väntar i micron och matlåda i kylen.

Äta sen krascha i säng direkt sen upp tidigt igen.

 

Jaja, jag får ju höra

henne snarka och det är ett livstecken bara det.

Godnatt puss sen z z z z z z z z. . . . . .

 

 

Av Michael - 30 november 2021 15:02



Rent bokstavligen och skönt var väl det.

Inga snömassor (ännu) och bilen står på Verkstan

i Öxnered och har troligen fått nya vinterskor hoppas jag.

 

Hustrun fick först ta buss sen tåg, sen antingen spårvagn

eller buss igen så det blev en resa på 2 timmar och hon kom

till ett jobb i kaos. SNÖKAOS !!!

 

Inget hört från henne på säkert 3 timmar

och hör hon inte ens av sig på sin lunch då är tiden knapp.

När jag jobbade (stenåldern) så gick dagen snabbare om allt flöt på

så jag hoppas hon känner detsamma.

 

Troligen ingen mer lokaltrafik för hennes del

gissar jag för bara leta, söka, pendla är inget för henne.

Hon vill hellre sitta i bilen och skälla på alla medtrafikanter

som oftast är idioter och inte kör som hon vill. "That´s my girl"

 

Jag borde väl snart plocka fram saker till middag

men jag gissar att hon inte är hemma förrän efter 19 så jag kan lugnt

avvakta en stund till tror jag. Fortfarande inte en susning vad vi ska

äta men jag brukar oftast lösa det med lite list.

 

Ni utanför Vänersborgs gräns har ni fått

snömängd värt skriva hem om ?

Av Michael - 29 november 2021 21:54



Som det ser ut nu så har SMHI

utfärdat en klass GUL varning för stora snömängder                                                  

inatt så kör försiktigt imorgon.

 

 

 

Får väl hoppas att varningen är obefogad som den så ofta är.

Har inte sett var den ska falla som mest men oftast är de väl i norr och

Stockholmarna kallar säkert in bandvagnarna och hemvärnet imorgon

som assistans till de drabbade *blink*

 

Dom som bor norröver lär ha mer snö än 08:orna någonsin

kommer få eller sett under sin livstid ändå skriker dom högst när snön lägger

sig. Centimeter vis i norr är metervis i Stockholm.

 

Jag lär säkert få skotta och salta imorgon

men så länge som jag slipper skotta blötsnö tänker jag inte klaga.

Älskar att skotta i små mängder, inte lyfta bara få undan allt.

 

Måste hitta mina snökängor för mina skor från ortopedtekniska

har inget vintergrepp alls utan det är som att gå med sletna sommardäck på

fötterna och utan känsel liknar jag ett fyllo i gångsättet.

 

Vi får helt enkelt se hur det ser ut när

vi vaknar imorgon. Några kanske klarar sig och andra får en nitlott.

 

Sov gott

 

 

 

Av Michael - 29 november 2021 17:15



Trodde vi skulle få andas ut denna veckan

men det visade sig vara fel.

Ikväll skall bilen ställas utanför däckverkstan

sen ska jag ge mig på uppdraget att cykla dit

imorgon och lämna in nycklarna.

 

Däck skall lagas och efteråt ska vinterskorna 

sättas på plats. Hustrun skall prova på att åka med

annat transportmedel och se hur det slutar. Förhoppningsvis

blir det billigare och skönare än att köra fram och tillbaka.

 

Resan är ju trots allt 1½ enkel resa så hon gör ungerfär

3 timmars körande så bara det måste ju trötta ut både bil 

och kropp.

 

Torsdag ska jag själv försöka ta mig till NÄL med

lokala trafiken och hoppas att slippa göra för många byten 

när jag åker dit. Visst skulle jag kunna cykla ner till stationen 

men då skulle jag troligen inte ha en cykel kvar när jag kom hem.

 

Finns för många klåfingriga individer i denna stad

och cyklar försvinner ofta här tyvärr. Inväntar hustrun så vi kan

äta middag innan bilen ska lämnas in.

Hela hemska -7 ute nu så vi får se om hundarna vill ge sig

ut och kissa av sig.

 

Hur kallt har DU ?

 

     

Av Michael - 28 november 2021 16:55



Ännu ingen krans uppsatt men det finns tid.

Så mycket annat som gjorts istället.

Skottat snö, umgåtts med hyresvärdarna, handlat, saltat

och städat.

 

Hustrun var lite sugen på att hämta hem lite julsaker

från förrådet men det fick bli en annan dag eftersom vi hade 

massa saker framför lådorna. Hämtade vinterdäcken sen hem igen

för att försöka få klart tills hennes son kommer på middag.

 

Tänka sig...

Jag fick en dag utan att behöva stå vid spisen.

Nästan guld värt när hon vill laga mat och orkar.

 

Efter maten ska vi till Louise´s förtret fika

med Pågens Lussebullar. (hahaha) & Annas pepparkakor.

Inga russin men dock så otroligt goda och vi slipper baka för

det finns det varken ork eller lust till.

 

Hur gör ni ?

Bakar eller köper hem färdigt ?

Kan tänka mig att när man har småbarn att de kan va roligt

men sen när de når tonåren får man skatta sin lyckliga

stjärna om de orkar hålla ut 1 timma.

 

Nää nu ska vi snart äta mat så jag får

dra mitt strå till stacken. Sköt om er och ta det lugnt i trafiken.

 

 

Av Michael - 28 november 2021 10:48



Snön ligger vit på taken

och det var inte bara tomten som va vaken.

 

Plogbilarna har kört skytteltrafik utanför och sandat

vägen under tiden som jag skottat fram trottoaren och vår bil.

Hustrun satt gråtandes på toalettgolvet och klippte gran... (skojar)

 

Kransen är nu klar och saknar några små detaljer.

Den blev tung och fin så snart ska den upp på dörren.

Vi får ju finfrämmat idag och middagsgäst så då måste det se

inbjudande ut eller hur ?

 

Hoppas att resten av vägarna ser lika bra ut för vi

har tyvärr inte fixat till vinterdäcken. Ett är skadat och p.g.a

glömska i flytten har det inte fått den prio som det behövde.

Nu måste vi snabbt laga det sen på med alla 4 på bilen.

 

Men som sagt !

Det får vi väntas med tills någon öppnar och har tid.

Vill bara få bytt ventilen sen byta däcken får vi lösa själva.

Någon som har en däckkrängare ? hahaha...

 

Ha en underbar första Advent på er alla.

 

 

 

Av Michael - 27 november 2021 18:17



Var frågan jag fick igår kväll

och jag svarade att det är så små summor.

Små summor blir dock större om man sällan vinner så nu ska 

jag ta paus ett tag.

 

Varit ute på tur idag korta sträckor.

Först fixxa lite murgröna till.....

 

 

Sen ska resten gå till dörrkransen.

Riset ligger i duschen så snön får smälta bort.

Ja tänka sig det kom snö idag (myser) så snart får jag

kanske skotta i små doser.

 

Hustrun ska efter att hon städat klart börja med

kransen och den kommer troligen bli ganska diskret

och naturlig den med men jag hoppas få kunna "blinga" till den

lite...

 

Gillar DU/NI att skapa kransar och ljusstaken under julen eller

köper ni allt färdigt för att slippa allt stökande och speciellt städet

som kommer efteråt? Det är det bästa med förberedningen att just få

visa att HÄR bor vi och detta har vi gjort.

 

Nää inte tid mer med detta utan nu har hustrun

fått andas några minuter så nu är det dags att börja med

kransen (hoppas jag) och sen tar vi kvällen.

 

Sköt om er och se upp i halkan.

Av Michael - 26 november 2021 19:14



Dags att tända ljusen.

Dags att börja med matlagningen.

Ikväll blir det TACOS !

 

Var ett tag sen och ska ju tydligen vara det typiska

man ska äta en fredagskväll så nu blir det så.

Ibland måste man bryta mot traditionerna men OM man

gör det på en torsdag så berättar man det INTE för Anders.

 

Det kan få katastrofala konsekvenser som man aldrig vill uppleva.

Då hamnar man i en av Annikas många massgravar i gräsmattan *blink*

eller så mals man till hönsfoder !

 

Hoppas verkligen inte att maten skall förtäras till flera

avsnitt utav Prison Break för då kastar jag i mig maten 

och kryper in i sovrummet och kollar på urtråkiga Hockeyallsvenskan.

Eller nää det gör jag inte eftersom jag spelat ikväll och nästan ser fram emot

att dottern skickar PM om att jag suger på att spela.

 

Rena tortyren kanske men nu är en match inatt så det

gäller att alla de andra går in annars lär jag få höra det på bred front.

Igår sprack jag på flera matcher men speciellt detta FÖRBANNADE

Frölunda loosade stort mot Örebro.

 

Ja skitsamma...

Som de säger i USA "It´s under the bridge"

så går jag vidare och önskar er en riktigt skön mysig soffkväll

eller ni som simmar in i dimman bör tänka på att ha flytväst på er.

 

 

 

 

 

Presentation

Omröstning

KOLLAR DU REA LÅDAN NÄR DU HANDLAR FÖR VAROR MED KORT DATUM?
 JA
 NEJ
 VARFÖR?

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

FEEDJIT

Översätt / Translate

Online



Ovido - Quiz & Flashcards