•*¨*•☆¸.•*¨*• Tomten •*¨*•☆¸.•*¨*•

Alla inlägg under mars 2020

Av Michael - 31 mars 2020 16:46



Ett lyxliv för många är nog

massa pengar, vräkiga bilar, och massa bling-bling...



Lyxliv för oss är att kunna unna sig de där lilla extra

i vardagen. Klara av dagen efter att ha gjort något känns som lyx

för min del. En dag utan konstant smärta när jag vaknar och när jag lägger 

mig är en ynnest.



Kunna unna sig en god smarrig räkmacka 

köpa en vacker bukett till min fru gör mig glad och henne lycklig

så det är lyx för oss båda. Kunna ha mat på bordet varje dag är en "lyx"

som säkert inte många andra har alla dagar.


Lyx för min hustru är vår tid tillsammans, hennes samtal med dotter och syster.

KAFFE ska vi inte prata om för hon klarar sig inte utan minst 5-6 koppar/dag.

Får hon inte sitt kaffe får jag ett helvete så det ska ALLTID finnas hemma.


Vad är lyx för dig?

Av Michael - 30 mars 2020 16:37



Bad min fru om tips på vad jag skulle skriva...

- Skriv om hur jävla bra vi är.


För att förstå hur vi mår rent fysiskt ska jag försöka

förklara. Min fru är hjärntrött, bipolär och hennes 5-6 gånger som 

hon har gått in i väggen anses som en stroke varje gång.


Min rygg, mina axlar är i såpass dåligt skick

att jag knappt tar mig ur sängen. Jag behöver hjälp vid duschning

och ibland ta på mig kläderna.


Med denna problematik anser vi själva att dagens

arbete, ja om man nu ska kalla det för något tycker vi är BRA GJORT

i våran bok och kräver en stjärna...


Hustrun tog hundar på promenad ner till sjön.

Jag grävde och förstorade min stubbrabatt.

Frun städade hönshus.

Vi planterade min Narcissus Accent.

(gammaldags med orange i mitten och vitt runtom)


Nu ska vi äta middag, gråta en skvätt (kanske inte)

och hämta nya krafter inför morgondagens hämtning.

Önskar er alla en skön fortsättning på dagen......

Av Michael - 29 mars 2020 12:26



Strålande solsken och klarblå himmel...



MEN det sägs vara svinkalla vindar efter gårdagens regn under natten.

Snön föll söderut och man måste tydligen klä sig som en inuit för att klara av dagen.

Kanske en lätt överdrift men pälsa på sig vinterkläderna känns sådär.

Man ska ju kunna röra sig ärligt talat....


Enda sättet kanske är att elda i tunnan och 

låtsas att det är varmt och skönt med hjälp av höga lågor.


Får fundera ett tag innan besluten tas.

Hustrun går som vanligt på speed och är i 4 rum på samma gång.

Kanske vore bra att sätta en gps på henne för ena stunden är hon bakom mig

till att jag sitter och pratar för mig själv eftersom hon antingen lämnat rummet eller huset.


Men skulle inte vilja ha det på något annat

sätt. Hindra henne är som att stånga skallen blodig eller

att be gud gå i förbund med djävulen.


Vi kan säga så här, den dagen jag kommer

hindra min hustrus framfart är den dagen då "helvetet fryser till is"

så den chansen är helt obefintlig.


- - - end of message - - -

Av Michael - 28 mars 2020 17:39



För denna månaden...

 

Nästa månad blir det flera gånger men vi slipper

sitta och frysa och kan snällt sitta hemma i värmen nästa helg.

Hustruns son spelade match idag och dom vann mot HAIF (Härstad IF)

med vad vi tror slutade 7 - 3...

 

Hem i all hast för att börja med middagen.

Idag blir det lövbiff med potatisgratäng.

Blir antagligen soffhäng resten av kvällen tills vi ska natta hönorna.

Ska bli kul att se om de ska trivas efter ommöbleringen.

 

NU är ryggen trött på att

sitta i denna stolen så jag önskar er alla

en riktigt skön och mysig lördagskväll...

 

 

Av Michael - 28 mars 2020 12:49



Inte så ofta jag får det men 

när det väl kommer får man ta reda på det

och plocka upp spillrorna får frun göra efteråt om jag har tur...


Möblerade om hela hönshuset så nu får vi se vad dom tycker om

detta till kvällen. Tog bort stora sittstegen för att den var inte bra för hönsen.

Hönorna är så stora och tunga så deras skelett tar skada av att balansera.


Så nu ser det ur så här där stegen stod.


 


Och här får ankorna en tillfällig sovplats.

Fick ta bort mellanväggarna så ytan blir större.

Nytt & större skall byggas.


 


För den som inte vill sova i grupp 

kan ligga kungligt ifred...


 


Det finns en lite stege kvar men vi får

hoppas att våra Hedemora höns får sitta där själva

eftersom dom inte är så stora som sina grannar Brahma & Faverolle.


- - - End of message - - -

Av Michael - 27 mars 2020 11:19



Kan inte tolka det på något annat sätt.

Vad tror ni själva ?

 

 

Visste att en kyckling var på gång i kläckaren

och idag väcktes jag av frun som bar på dåliga nyheter.

Kycklingen tog sig ut och sen drunkna den i vattnet under

tråget de ligger på. Den nivån är typ 2-3 cm djup och ändå

gick den inte att rädda tyvärr.

 

Som tur är kom det hem 5 nya Brahma kycklingar

och en massa nya råd och rön som vi ska försöka anamma.

Fler tuppar och massa hönor ska vi försöka med att ordna.

Bort med sittpinnar och värpfoder...

 

  Se så söta man kan vara...

Av Michael - 26 mars 2020 17:42



Vi har haft jobbiga stunder

med våra Faverolle. Yxan har fått greppas

2 gånger och en självdog av "tupp-skador" och nu verkar

det vara en höna till som får sätta livet till.

 

Kanske tur att det ÄNTLIGEN börjat pipa i äggkläckaren

idag och imorgon ska frun hämta hem nya kycklingar.

Vi hoppas verkligen att det kläcks fler än en men det är

lite som roulett där man inte vet vad som sker.

 

Har även dragit vårat strå i virustider och beställt

mat på ICA MAXI och hämtar påsen i förbutiken.

Tog tid att komma till skott men man måste ju försöka 

men även tänka till en gång extra.

 

Nu ska vi njuta av kvällen.

Märkligt att man längtar ut när det är klarblå himmel,

strålande solsken och lärkan drillar ikapp men tuppen...

Har faktiskt (hör och häpna) varit ute en kort stund iklädd shorts.

+10 och nästan vindstilla så måste man ju bara eller?

 

Jaja... nu kryper vi snart ner!

Ta hand om er och glöm inte tvätta händerna

Av Michael - 25 mars 2020 12:41



Här såg jag fram emot en stillsam kväll

utan några måsten så då skulle naturligtvis Annika

påminna frun om att det minsann var våffeldagen idag.


- Där hör du, hem och gör våffelsmet fick jag kastat i ansiktet. *suck*

Så när vi väl kom hem hade hon redan glömt av det när jag startade smeten. *dubbel-suck*

Då får det bli våfflor efter att vi hämtat fruns son från träningen.


Först blir det middag!

Idag serveras carbonara till 75% av familjen medans

jag ska njuta av snitzel och spagetti.... (Mmmmm)


Fick handlat lite till våra fönster med.

Nu kan vi kitta om alla och sen måla innan vi ska sätta upp dom.

Sist kommer taket sen kan vi börja flytta in och möblera som det var tänkt från början.


" all of me loves all of you "



Presentation

Omröstning

KOLLAR DU REA LÅDAN NÄR DU HANDLAR FÖR VAROR MED KORT DATUM?
 JA
 NEJ
 VARFÖR?

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

FEEDJIT

Översätt / Translate

Online



Ovido - Quiz & Flashcards