•*¨*•☆¸.•*¨*• Tomten •*¨*•☆¸.•*¨*•

Direktlänk till inlägg 6 juli 2016

JAG är en Deadhanger...

Av Michael - 6 juli 2016 19:02



En militant sådan med.

Kan glömma av ibland men kommer ikapp

dagen efter annars blir det kaos.

 

 

"Deadheading" är ett välkänt begrepp i England för att ta bort vissna rosor. Döda blommor trillar bort av sig själva efter ett tag, men det ser så trist ut och de levande blommorna kommer inte till sin rätt bredvid en död. Klipp eller plocka bort överblommade rosor i början på säsongen. (Har man rosor för nyponens skull, ska man låta dem vara ifred, så att frukterna hinner utvecklas.) Förutom en fräschare rosbuske minskar man även risken för svampsjukdomar, som lätt fäster sig i en död blomma som börjat mögla. Många rosbuskar stimuleras även till att fortsätta att producera blomstjälkar om man trimmar en bit ner.

 

 

Flera perenner som blommat över kan må bra av en trimning och vilja blomma om, som nävor, kantnepeta, daggkåpa, blåklockor och prästkrage. Många sommarblommor är vi redan vana att det ingår i den dagliga skötseln att nypa av vissna blommor för härlig blomning hela säsongen, som petunior och pelargoner.

 


Medger att jag OFTA pillar bland sommarväxterna

och har numera börjat klippa bort gamla rosknoppar

som blommat färdigt. Man vill ju att blommningen ska vara

hela sommaren om det går.

 

 

NU kan man då konstatera att jag är en

trädgårdstomte med ADHD, personlighetsstörning och som

förespråkar "Deadheading" med både passion och tvångsmässigt beteende... Har DU tvångstankar?

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Michael - Onsdag 20 mars 12:26

      Utöver allt annat som jag SKA/VILL göra så kommer jag på ännu fler saker. Det skapar ett viss kaos och huvudbry tyvärr.   Nyss så funderade jag på vad jag skulle kunna utföra mer med strö pinnarna och då avbröt hjärnan förnuftet m...

Av Michael - Tisdag 19 mars 17:52

      Kan ju knappt lyft fötterna över badrumströskeln men det ska inte hindra ett hushållshjon från att slita i sitt anletes svett och plågor.   Man skulle nästan tro att Tobbe är min hustru som han härskar över sociala medier och hu...

Av Michael - Tisdag 19 mars 11:14

      Ja man kan inte kalla det annat. Hela gårdagen efter vår dog-walk så var jag inte stöddig.   1.8 km kändes skönt men det fick jag ångra sen. Man skulle ju hem med och jag räknade ut att vi troligen skulle ha lika lång promenad...

Av Michael - Måndag 18 mars 06:36

      Och jag går ut med denna känslan just idag.       Gick och la mig efter 22 igår och vaknade ganska utvilad efter 4 och sen 2 timmar senare vaknar frugan och rufsar till håret på mig.   Betalat räkningar och snart ska vi...

Av Michael - Söndag 17 mars 13:12

      Jo det ska jag tala om för dig. Här uppe på "gräddhyllan" Blåsut (Vänersborg, för dig som tror på Stockholm) börjar man höra gräsklippare (-2) man hör även alla hantverkare som startar sina projekt (nämnde jag -2?) det kapas ved, kl...

Presentation

Omröstning

KOLLAR DU REA LÅDAN NÄR DU HANDLAR FÖR VAROR MED KORT DATUM?
 JA
 NEJ
 VARFÖR?

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

FEEDJIT

Översätt / Translate

Online



Skapa flashcards