•*¨*•☆¸.•*¨*• Tomten •*¨*•☆¸.•*¨*•

Direktlänk till inlägg 26 juli 2009

Vågar man vaccinera sig mot Influensa ?

Av Michael - 26 juli 2009 19:49




Avgör själv efter vad som skrivs...



Kvicksilver i influensavaccin
Finns i konserveringsmedlet

Vaccinet som ska användas i Sverige vid massvaccineringarna mot svininfluensa innehåller kvicksilver.

Detta trots att ämnet är förbjudet i landet sedan första juni i år.

Det är vaccinets konserveringsmedel, Tiomersal, som innehåller det förbjudna ämnet.

Men man behöver inte vara orolig för att få i sig en skadlig mängd vid en vaccinering.

– Nej, det är bara om man har en extrem överkänslighet mot kvicksilver som det kan vara skadligt. Annars påverkar det inte hälsan, säger Jan Liliemark, professorn på Läkemedelsverket.

 

Extra viktigt för riskgrupperna

Inte heller gamla, sjuka eller gravida ska låta bli att vaccinera sig på grund av kvicksilvret.

– Det är tvärtom extra viktigt för dessa personer att skydda sig mot influensan eftersom de har ett nedsatt immunförsvar. Gravida, sjuka och gamla tillhör riskgrupperna som bör behandlas för att inte riskera att bli svårt sjuka, säger Jan Liliemark.

 

(Källa: Aftonbladet)



 
 
Joel Gedin

Joel Gedin

26 juli 2009 19:55

Fin blogg du har :)

Vad tycker du om min blogg?

/ Joel

http://www.joelgedin.se/
http://www.joelgedin.se/

http://www.joelgedin.se

 
Vaniljis

Vaniljis

26 juli 2009 20:12

Klart du vågar! Den lilla mängd du får i dig när du vaccineras får du i dig om du äter insjöfisk... Trist att dom tillverkade med Tiomersal när det finns andra konserveringsmedel. Dom kanske inte vågade chansa denna gång utan tog det beprövade. (Det sista var bara funderingar från min sida.) ;)
Nice blogg du har förresten. Ha en trevlig och go kväll!

http://www.vaniljis.blogg.se

 
soffie

soffie

26 juli 2009 21:45

blir snart knäpp på detta med den här knäppa influensan det verkar ju va olika rön varje dag,
*suck*
hoppas verkligen vi slipper den,
otäck är den,
kram

http://www.soffie69.blogg.se

 
Eine

Eine

27 juli 2009 18:43

Har aldrig någonsin vaccinerat mig mot någon influensa. Tror inte heller jag kommer att vaccinera mig mot den här. Om det är min tid att gå så är det. Livets gång... osv..

http://www.metrobloggen.se/EMY

 
Johanna

Johanna

31 juli 2009 14:18

Jag tänker då inte vaccinera mig! Men inte för att jag är rädd för det lilla kvicksilver som finns i vaccinet, mer för att jag inte är rädd för svininfluensan! :D

Jag är så gammal att jag har amalgamlagningar i tänderna, det innehåller kvicksilver och jag har inte dött än! ;)

För Mickes kanske träningsintresserade läsare så kan jag tipsa om att jag har en liten tävling på min blogg där ni kan vinna en jättebra bok om styrketräning! Välkommen in och tävla! :)

http://www.metrobloggen.se/johanna79

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Michael - Söndag 19 maj 17:36

      Årets varmaste dag. (+26 i skuggan)   Stekande hetta och jag fortsätter dagen som jag slutade igår med att snickra vidare.   Bänken står klar så nu ska jag fortsätta med grinden som ska sitta på framsidan.   Ska bli skönt ...

Av Michael - Lördag 18 maj 18:42


      Kan bara hålla med dig där Tobbe.   Hon håller mig under strikt kontroll precis som Ronja gjorde med Birk, på en rep längds avstånd.   Skulle dock ha behövt åtstramning av  repet idag för jag gick som vanligt in i kaklet i...

Av Michael - Lördag 18 maj 07:39

Ja nu har jag gjort beställningen.   Snart kan jag och Tobbe sammanstråla med våra magneter och städa stadens vatten från metall som skräpar ner.   Gissar att jag får binda fast den gamle vid havet för han hävdar ju själv bli sjösjuk...

Av Michael - Onsdag 8 maj 15:12

      Med att göra saker i mindre doser. Det gör lika ont efteråt men inte lika länge numera så jag har kortare tid att  behöva vila upp mig.   Igår tog jag dock i för mycket. Jag städade nere i hyresvärdens utrymme så det blir lä...

Av Michael - Måndag 6 maj 21:32

      Ja det var ett måste efter veckan som varit. Ryggen var inte snäll inatt och mina armar ska vi inte tala om. Säger som Ivan Boring:: - Svetten rann uppför ryggen.   Imorgon är det dags igen för ett besök till Bildoktorn före s...

Presentation

Omröstning

KOLLAR DU REA LÅDAN NÄR DU HANDLAR FÖR VAROR MED KORT DATUM?
 JA
 NEJ
 VARFÖR?

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

FEEDJIT

Översätt / Translate

Online



Ovido - Quiz & Flashcards