•*¨*•☆¸.•*¨*• Tomten •*¨*•☆¸.•*¨*•

Alla inlägg den 24 oktober 2023

Av Michael - 24 oktober 2023 21:03




Att man vet när det går mot höst

när man uppskattar att hundbajspåsen värmer händerna.

 

Ja det ska gudarna veta att det är kallt ute nu.

Skulle väl dock inte gå och krama påsen för det utan jag

kastar den i tunnan direkt.

 

På vissa ställen har det redan ramlat ner lite snöblandat.

Platser som Karlstad, Göteborg är vad jag hört och läst just nu

men kanske har det skett på andra platser?

 

Läste även att isbrytaren Frej börjat jobba smått i Härnösand

så snart är den här... DEN FRUKTADE VINTERN !

 

Ska bli kul att se hur det kommer gå med snö, halka förenat med

en klumpig gipsstövel. Antingen går det galant eller så blir det ett

ordentligt benbrott med min vanliga otur.

 

Har nu tagit beslutet att jag kommer göra en krans... nej det skulle ju

hustrun göra. Då blir det en stege och en bock som ska

pryda utsidan denna julen. Gjorde massa stegar förut ute på gården men

denna gången blir det annat material än gamla charmiga störar.

 

Hoppas kunna lösa bocken och stegen innan advent så håll utkik

och påminn mig gärna så jag inte tappar fokus. Tyvärr måste jag lägga ner

arbetet med lyktan då jag inte får ihop det utan att behöva köpa massa 

delar och olika verktyg.

 

Men nu ska kvällsvaktaren ha kvällsmacka....

 

Av Michael - 24 oktober 2023 17:32



Bud från DHL som ett barn väntar ivrigt

på att tomten ska komma.

 

Paketet lämnades in för utlämning i söndags

så jag gissar och hoppas att det plinga till i telefonen

imorgon om jag har tur.

 

Har nog inte varit så här ivrig sen man var barn.

Är även första året på väldigt många år som jag inte

tänker deltaga på årets Oktobermarknad. 

 

Vill inte rulla runt och se upp på alla som ser ner på mig.

Knuffas, skumpar runt och sen skulle inte ryggen klara av det

heller för jag skulle inte ens tänka tanken på att låta hustrun

putta på ett 115 kilos kolli genom folkmassan.

 

Enda som lockade mig förr var att köpa Vill-Hasses renkorv

men efter att ha beställt den online förra året insåg jag att

det man fick hem smakade eller liknade inte den klassiska

korven så då är det egentligen bara gammeldags cocosbollar

som lockar och det är inte värt besväret.

 

Tur att man  har sin dotter som är villig att förbarma

sig över sin pappa och fixar detta. Själv ska hon väl jaga

marknadsnougat, våffla och krokofanter om jag minns rätt.

 

Marknaden numera är inte i närheten av hur det var förr.

Allt ändras ju men vem minns inte lyckobreven, ärtrör, ärtpistoler

och de hemska stinkbomberna. Från centrum till där jag bodde som barn

var doften allt annat än skogsviol och marken täcktes av ärtor.

 

Pappa köpte renkorv, mamma köpte marknadspepparkaka

som egentligen inte var så välsmakande för mina smaklökar men så

länge som mamma var nöjd var allt frid och fröjd.

 

Numera är det 10 knallar med strumpor, smycken, mat

och massa annat krimskrams varje år. Allt har gått upp i pris med

så jag förstår att barnfamiljer har svårt att få ihop det. Godis, ballonger

leksaker ja en och annan korv, cocosboll slinker säkert ner.

 

Det bästa man kan göra med barn i vagn är att bara gå vidare

och inte släppa ut dom nära leksakerna för då blir man stående

på samma plats en vääääldigt lång stund tyvärr... Ganska bra att 

det bara är en gång/år.....

 

 

 

 

Presentation

Omröstning

KOLLAR DU REA LÅDAN NÄR DU HANDLAR FÖR VAROR MED KORT DATUM?
 JA
 NEJ
 VARFÖR?

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

FEEDJIT

Översätt / Translate

Online



Ovido - Quiz & Flashcards