•*¨*•☆¸.•*¨*• Tomten •*¨*•☆¸.•*¨*•

Alla inlägg under augusti 2021

Av Michael - 23 augusti 2021 13:53



Skulle leta bildelar men eftersom

pressaren kommer på torsdag stod bilarna

packade på höjden och så nära varandra att

man kunde inte ens öppna dörrarna.


Bara åka hem igen och försöka nästa vecka.

Finns andra platser som han ville kolla på

innan så jag hoppas han lyckas.


Själv kollade jag på Alu fälgar

och nya däck (lågprofil) men inget fick följa

med hem just nu. Har lite att göra på bilen ändå

innan snön faller och som tur är det också rent kosmetiskt.


Byta motorhuv och alla 4 dörrlisterna.

Man kunde tro en hamster eller annan gnagare löpt

amok för det är stora hål i dom. Priset man får ta när

det glöms av att smörja in dom med glycerin.


Ska kanske ta en rengöringsdag någon dag.

Strålande väder och bilen behöver en tvätt och dammsugning.

Allt väsen levande eller död behöver lite uppfräschning.


Vad hittar ni på denna veckan ?


Av Michael - 23 augusti 2021 10:10



Med Anders !

Vi ska grundligt söka där mången har sökt förut.

Vi kommer utforska de djupaste av Sjuntorps Bilåtervinning

för att finna delar till hans fina SAAB 9-3 kombi.


Den är i behov av lite kosmetika och som alltid

vänder jag mig till Sjuntorps.


Får alltid bra priser och billigare blir det om man

demonterar det mesta själv och har man byggt SAAB 9-3

i 10 år har man små knep i bakfickan som jag hoppas

sitter kvar i bakhuvudet.


Minnet sviktade igår och jag förväxlade vissa

saker med 9000 som jag byggde mellan 1987-2003 men så fort

jag ser bilen igen så kommer vissa saker tillbaka.


Önskar dock att man "samlat" på sig saker

som de flesta gjorde för när man nu ser priser på vissa saker

så får man en smärre chock. Huvemblem som ett exempel kostar

nya runt 400:- så ibland får man vara glad för begagnat.


Men den tiden är förbi, ingen ide att gråta över

spilld mjölk sägs det och det är väl sant.


Nyklippt som man är så får jag

avvakta tills Anders lämnat skjutfältet så jag kanske

skulle roa mig med att mata diskmaskinen.


 

Av Michael - 22 augusti 2021 16:47



Skulle vilja ägna 5 minuter på

att bara spy ur mig allt skit jag har inom

mig sen kasta det åt sidan men jag orkar inte.


Har ganska många inre strider just nu

och allt sker p.g.a min förbannade hjärna.

Skulle kanske hjälpa med att el chock behandla den och

göra en systemåterställning. . . . . 


Hatar är ett starkt ord sägs det men

just nu hatar jag verkligen min blekfeta och sargade

kropp så till den minsta grad att jag snart spårar ur.


Inget funkar som det ska, kan inte se en ljusglimt

heller och jag vill bara kapa bort alla de dåliga

och sen inbilla mig att det löser alla problem.


Ja det kanske funkar i serier men inte i riktiga livet

så jag startar musiken och gör någon slags nytta i köket

under tiden de andra 2 är i Skövde på fotbollsmatch.


B safe. . . . . . 



Och till min fru. . . . . . . 

 

 

 

Av Michael - 20 augusti 2021 14:49



När man vet att man inte har

medel till att göra något speciellt så VILL

jag verkligen göra det och gärna så stort

och pompöst som möjligt.


Mitt i serietittandet börjar jag fundera

på att göra om min rabatt och kanske på adoptera

2 till på framsidan. Utan veta om jag får lov eller inte

börjar jag googla på den ena växten efter den andra

utan att egentligen ha en aning om de kommer passa.


Ett hav av blommor blir det i min hjärna och jag vill

ju kunna fixa det så billigt som möjligt. Vissa butiker

säljer ut till halva priset när det gäller perenner så jag hoppas

att den biten ska lösa sig.


Resterande bitar hoppas jag ska kunna lösas

gratis så som knott (gatsten) prydnadssten, tegelsten.

Annars så billigt som möjligt vore det bästa.


Vill (som alltid) höja upp min rabatt med knott och

sen fylla på med Silverarv. Vill adoptera framsidans 2 rabatter

och plantera Stäpp (honungs) Salvia. Resten av växterna löser nog

hustrun hoppas jag.


  • Fagertrav.
  • Koreansk Plymspirea.
  • Stjärnklocka.
  • Vit Lysing.
  • Vit Malva.

Kommer säkert komma på massa mera

men detta ska jag försöka uppnå tills nästa år.


Ska även se om hustrun vill gå

med på att skapa drivbänkar i gamla hönshuset (tvättstugan)

så vi kan odla upp egna fröer och på så vis spara lite pengar.

Fröer köper man ofta billigt eller byter till sig.


Man kan finna massa fröer till salu på Tradera

så det ska jag testa igen tänkte jag. Speciellt Aklejor

har jag gott om plats för.


Näää tillbaka till serien igen.

Av Michael - 20 augusti 2021 12:45



Nya framsteg på fotfronten.

Snart endast ett sår att laga och håller jag mig

stilla så kommer det att ske.


Hålet på ovansidan behandlas fortfarande med

antibiotika och tiden hos läkare på ortopeden

är numera vilande och kanske kommer tas bort

då det ser bättre ut för varje gång.


I vanliga fall tar det månader för såna sår att

sluta sig men mitt har gått väldigt fort. Hoppas att

det inga komplikationer blir för då kanske det får öppnas igen.


Hustrun fick åka och jobba 13:30-19:15 eftersom det saknas

p.g.a sjukdom. Inget man protesterar emot då extra inkomst välkomnas

och jag gör ingen nytta på den fronten så det känns bra.


Lördag & Söndag har vi gameface on för hustruns son

spelar match hemma och i Skövde så det kommer va fullt upp.

Är inte så ansträngande att sitta och kolla fotboll

så länge man klär sig rätt och slipper regnet.


Hade massa annat att skriva om men det försvann

så jag tar lunchrast nu (Pan Pizza) och kollar på ny

4 säsongsserie på Netflix (Black Lightning) och inväntar

kvällen då vi ska käka Tacos...


 

Av Michael - 19 augusti 2021 09:53



Det kom lite sommarvärme igen.

Strålande solsken och klarblå himmel

igår och idag lite molnigt.


Shortsen sitter på ännu så jag klänger

mig fast vid "sommaren" ett tag till.


Intagit frukost i ensamheten eftersom hustrun

drog till Göteborg efter att ha lämnat sin son på skolan.

Blir till att kolla lite film en stund och vila foten inför

morgondagens fotvård.


Återkommer senare under dagen !


 

Av Michael - 18 augusti 2021 17:09



Tog chansen och gjorde det på

eget bevåg utan sin mentor Anders.


Vi körde förbi bilbesiktningen istället

för att boka ombesiktning eftersom motorlampan

hade på sina premisser bestämt sig för att sätta

sig på tvären.


Vi gissade att det var tändkassetten så

den var vi tvungen att ersätta. Tack vare Suzan

så fick vi tag på den sista och den verkade vara i bra skick

så nyss bytte hustrun ut den.


Ingen motorlampa lyser så nu kanske vi kan

slappna av tills nästa skit behagar att jävlas med oss.


Annars har det varit blekt med inlägg några dagar

för det har funnits en del att tänka på så jag har haft

prio på helt andra saker.


Saker börjar läggas på hög så det måste vi bearbeta

oss igenom innan vi kan andas ut en stund. Gissar att

nästa vecka kommer vi (hustrun) ha häcken full så jag måste

vara på topp för att stötta henne. God mat & Glada tillrop brukar

man komma väldigt långt med. Kaffe i strid ström funkar bäst

när hon behöver det som mest.


Snart ska hon köra sin son som ska kolla

match mellan VIF - GAIS i svenska cupen så det blir nog

spännande hoppas jag.


På återseende !

Av Michael - 15 augusti 2021 14:23



Kan vara många.

För oss här på landet är det självklara

tecknet skördetider.


Åkrarna töms och sen plöjs.

Fälten blir bruna och mörka och fler av

oss i närheten ogillar dessa tecken väldigt mycket.


Utanför nu kör Kobergs tröskor för fullt runtom oss.

Lite positivt är att man kan gå ut på fälten på promenad

med hundarna utan att just jag får sår på benen.


Andra tecken brukar som oftast vara regn, stormar

och trädens alla blad vissnar och trillar av.

Älskar att fota träd på hösten för det blir eld i trädkronorna

och man får en känsla av att hela skogar står i brand.


Fisket på hösten är givande.

Gäddan äter upp sig och abborren är på hugget.

Ska bli kul att jaga rätt på de stora djuren i vattnet

som gör allt för att lura oss fiskare.


Depressioner är den stora nackdelen med hösten.

Många ogillar mörkret och träder in i sina kokonger

av ångest, oro och sorg.


Jag kväver mörkret oftast med levande ljus.

Får jag ta en tripp till IKEA och köpa värmeljus 

blir jag upplyft denna mörkna tid.


Var beredd älskade hustru.

En dag sker det, styrelsemöte med lunch och lite shopping

står på tapeten en dag du minst anar det. Ett liten uppoffring

för att mota Olle vid grinden får du stå ut med.


 

Presentation

Omröstning

ÄR DU SÄKER PÅ DIN RÖST INFÖR EU?
 JA
 NEJ
 VARFÖR?
 VEM BRYR SIG...

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

FEEDJIT

Översätt / Translate

Online



Ovido - Quiz & Flashcards