•*¨*•☆¸.•*¨*• Tomten •*¨*•☆¸.•*¨*•

Alla inlägg den 26 februari 2023

Av Michael - 26 februari 2023 21:30



Ja vem vet.


Efter alla diagnoser vi har runtom oss voe

det väl inte märkligt om hon snappat upp ett och annat eller?


Just nyss ansåg hon att jag troligen inte bara har

ADHD utan även ADD (får googla)


Vad är ADD?

Add står för attention deficit disorder och innebär att du har svårt att behålla din uppmärksamhet. Add är en form av adhd, där bokstaven h står för hyperaktivitet. Enkelt kan det därför sägas att add är som adhd men utan hyperaktivitet. 

Det är vanligt att det dröjer innan du får en utredning och diagnos av add, eftersom dina svårigheter är mindre synliga för omgivningen än för den som adhd. 

 

Tänk så enkelt man känner igen sig själv.

Bollar 100 idéer på en och samma gång så kanske därför

hjärnan måste medicineras på kvällen annars ligger jag vaken länge.

 

När man sen läser symtomen får man klarhet i massa saker

som skedde under skoltiden men även nu.

 

  • Du kan ha svårt att koncentrera dig.
  • Du kan ha svårt med eller undvika långa uppgifter såsom hemläxor.
  • Du kan ha svårt att slutföra uppgifter i skolan och hemma.
  • Du kan ha svårt att fokusera även på lek.
  • Du kan ha svårt att hålla rätt på saker och hålla ordning.
  • Det kan verka som att du inte lyssnar när någon pratar med dig.
  • Du kan ha svårt att fokusera på detaljer.
  • Du kan göra ogenomtänkta misstag.
  • Du kan ha svårt att följa instruktioner.

Många av mina klasskamrater kan säkert hålla med

på flera av punkterna. Den markerade punkten vet jag att

hustrun kommer skratta åt, ingen tvekan om saken tyvärr.

 

Synd att man inte ser och upptäcker det förrän det är för sent.

Hustrun kan fatta eld av ilska vissa stunder och med facit i handen

kan jag förstå det för jag blir skogstokig om jag utsätts för samma....

 

Ja livet är inte alltid en lek, men man får göra det bästa av situationen

och hoppas det går vägen....

 

Nu bli det sängen !

 

Av Michael - 26 februari 2023 14:08



- Hörde från Betty att hennes man lagar 3-rätters varje söndag.

- Det tycker jag att vi ska införa med, säger hon med ett brett leende.

Jag som lever med henne vet hur hennes smak är och som tur är det inte dyrt

kött som gäller utan färska varor.


Funderar en stund sen lägger jag upp ett litet förslag som total bombas direkt.

- Låt höra, sa hon.

- Först en slags toast med skagenröra.

- Det har vi inte.

- Sen en stekt fisk med klyftpotatis.

- Nej nej det ska vara färsk nyfångad fisk annars kan det kvitta.

- Sen tänkte jag mig en köpt kladdkaka,

- STOPP!!!

- Inget halvfabrikat, det ska vara hembakat.

 

Hur ska man kunna tillgodose denna kvinna när man suger på

att baka och allra mest en god kladdig kaka.

Jaja hon ska snart åka på match och kom med ett medlande förslag

- Okay vi äter torskpanetter och klyftpotatis senare.

 

(Visade sig att Betty´s man inte heller jagade för att få mat på bordet)

 

Själen andades ut en stund.

Minns dock att jag lovat annat men jag får tänka på

att jag snart ska ta prover så jag avvaktar lite tills nästa helg.

 

Härligt att kunna skratta åt eländet.

Ha en riktigt skön söndag...

Presentation

Omröstning

KOLLAR DU REA LÅDAN NÄR DU HANDLAR FÖR VAROR MED KORT DATUM?
 JA
 NEJ
 VARFÖR?

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

FEEDJIT

Översätt / Translate

Online



Ovido - Quiz & Flashcards