•*¨*•☆¸.•*¨*• Tomten •*¨*•☆¸.•*¨*•

Direktlänk till inlägg 19 februari 2023

Inget är enkelt

Av Michael - 19 februari 2023 15:47




När man insåg att jag gått upp

3kg så kanske det inte låter mycket för den gemene

men för mig märktes det direkt.


Kass passform på tröjorna och direkt

skyller jag ifrån mig på att de har krympt.


- Kanske magen som har växt?

flikade hustrun in med häromdagen.


- Visst är det "kanske" så 

försökte jag att vinkla det så det inte skulle låta

som hon hade 100% rätt men som oftast stämmer det som

hon säger.


Dagligen läser man om hur man LÄTT går ner

så och så många kg/dag, veckor, månader men det är inte 

LÄTT för alla och verkligen inte för mig.


Man kan äta vad som helst utan att banta, träna

ja you name it så står det svart på vitt. Sen att man ska pillra

sig ner eller betala dyra pengar för att få ta del av dess hemliga

information som mänskligheten vetat sen stenåldern står inte.


Man MÅSTE röra på sig, äta gott och sen sjunka ner i soffan

är verkligen ingen god tanke även om den känns bra just då

men i den långa racet står man som förlorare tyvärr.


Sen i dessa tider kan man fråga sig: Vem fan har råd att äta sig fet?

Tydligen så har jag det eller så rör jag mig på tok för lite om

ens något alls mer än mellan sovrum till kök, soffan till kök....


Dags att inse att jag kommer inte att vinna något

genom att sitta stilla utan jag måste ge mig ut i oändligheten

och vidare vare sig jag vill eller orkar. Jag känner som så att jag förlorar

hellre min stortå än livet och kanske riskerar jag mer genom att trotsa

men nu är det slut och ni läste det här först.


Ha en skön söndag och tack för ni följde mer hit ner.


 


 
 
Ingen bild

Ilkka

19 februari 2023 18:02

Du får se över vad du äter och att du inte äter för lite. Jag har också diabetes, är rullstolsburen pga benamputation. Har lyckats gå ner 15 kilo det sista halvåret. Kan ju villigt erkänna att jag inte rört på mig för egen maskin.
Inga piller eller kurer hjälper varaktigt, man äter rätt helt enkelt.

Michael

19 februari 2023 19:59

Tycker som oftast att jag äter bra, kan bli en extra portion ibland tyvärr. Lördagen tar jag "lite" godis men inga andra dagar. Man måste få unna sig lite. Men det är rörligheten som spökar när man har infektionsrisker och fotsår som motarbetar mig.

 
Ingen bild

Ilkka

3 mars 2023 01:40

Då får man föra matdagbok, unnar man sig ’godis’ får man anpassa maten.
Ibland äter jag en dl chips på en lördagkväll men reglerar det med en potatis/en halv dl ris mindre till middag. Godis undviker jag till 100 % p g a diabetesen. Kan unna mig lite sockerfri choklad ibland.

Jag har ingen rörlighet alls, förutom liften som tar mig från sängen till rullen.
Så visst går det om man verkligen vill och inte hittar ursäkter.

Michael

3 mars 2023 22:22

Känner mig som en bov när du beskriver hur man ska leva med diabetes. Kanske går det att lära gamla hundar att sitta.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Michael - Torsdag 25 april 20:31

      Är folk besatta av djävulen?   Detta ville min hustru att jag skulle fråga er läsare.   Det skjuts mer och mer besinningslöst på våra gator. Nu kan man inte ens säga ifrån utan att bli nerskjuten och dessutom framför sitt ...

Av Michael - Onsdag 24 april 15:41

      Fiskesäsongen 2024!   Hämtade hem fiskeväskan och kikade genom den lite innan jag tar hem resten.   Är fortfarande på tok för kallt. Skulle bli en smula varmare till helgen men då ska jag köra med skurborsten och såpa sen ...

Av Michael - Fredag 19 april 13:08

      Först regn sen snöblandat vidare till halvt om halvt hagel och slutligen snööööö...   Va fan!   Nu skriver hustru från jobbet att det kommer snöa hela sommaren, ho har blitt galen....   Skulle gå på match imorgon men det f...

Av Michael - Måndag 15 april 14:28

      Man kanske inte alltid ska skriva vad man tycker men denna gången anser jag att VI har inget att skämmas för, det bör andra göra.   55 år gammal och inte varit så stor fotbollssupporter mer än hemma i soffan men på dom sena...

Av Michael - Måndag 15 april 13:28

      Och här sitter jag och lägger in mina Youtube låtar på Spotify listan så jag kan förlänga promenaderna med mina favoriter...   Plockar bort lite udda låtar och i med mera upbeat så man får upp pulsen en aning. Skulle säkert ...

Presentation

Omröstning

KOLLAR DU REA LÅDAN NÄR DU HANDLAR FÖR VAROR MED KORT DATUM?
 JA
 NEJ
 VARFÖR?

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

FEEDJIT

Översätt / Translate

Online



Ovido - Quiz & Flashcards