•*¨*•☆¸.•*¨*• Tomten •*¨*•☆¸.•*¨*•

Alla inlägg under februari 2021

Av Michael - 15 februari 2021 10:17

 


- Vår gård i vinterskrud -


Tog oss en promenad ut på sjön igår med hundarna

och kameran nyladdad.

Var strålande väder att vistas ute...


Blir inte sista gången och nästa gång

ska vi göra upp en eld och grilla korv kanske?


Just nu ska vi veckohandla.

Mat, bensin och energi...

Dunkel morgon och inte alls som i helgen.


Dagen blir vad man gör den till eller hur ?



Av Michael - 14 februari 2021 11:16



Ja kanske inte samma dag som några av 

er kan hamna i men det känns ändå som samma

symptomer som typ kass mage, skallebank.

 

Dagen efter man tagit lite godis....

JA jag vet jag har diabetes men en dag i veckan (Lördagar)

köper jag en liten mängd godis. Det straffar sig men guuud så gott

det verkligen är.

 

Magen rasade redan igår natt och min stackars Isabell

fick lida och kanske somnade hon av "lustgasen" till slut.

Bara att rensa ur systemet så blir allt normalt igen.

 

Egentligen ska jag vara ute och fota rimfrosten

på träden, underbar tid nu när allt ser inlindat ut i vadd.

Tog några bilder men behövde aldrig gå utanför dörren för att ta dom.

Bjuder på en...

 

 

 

Av Michael - 13 februari 2021 14:13



Efter ett besök hos frisören 

intogs en varm dusch och avslutade med

en fotomläggning känner man sig som en ny människa.

 

Tänker dock fortfarande inte gå ut även

om tempen sjunkt till endast -5 *BAM*

Isabell är ju född i eskimåland så henne berör inte

kylan det minsta. Hon går ut och ruskar av sig och kommer

in med ett leende, troligen mest för att solen skiner.

 

Anser att går termometern inte högre än hennes

köldupplevelse (-48) ska man inte gnälla. Dansade säkert

i lovikka vantar och stickad bikini skulle jag tro på den tiden.

 

Legendar... jo jag tackar ja.

 

Ska nog sätta igång med middagen.

Vi kör olika middagar idag eftersom hon hittade

vego burgare billigt och jag valde att köpa pannbiff igen

på extrapris. Alla blir nöjda och glada....

 

Vad ska DU/NI äta idag ?

 

 

 

Av Michael - 13 februari 2021 11:47


 



Att det kommer ske denna helgen.

Bara om jag endast MÅSTE så kanske jag gör det.

Enda anledningen att ta sig ut är akut till sjukhus för

annars stannar jag inne...

 

När man vaknar 9 och inser att tempen står 

-19 ja då är det ingen ide att gå ur sängen nästan.

Isabell springer runt och sänker värmen på elementen och jag höjer

lika fort för mina frusna lemmar tål inte alls kylan.

 

Trots solsken, klarblå himmel så måste helvetet frysa 

till is innan så det så.

Hur är vädret hos dig idag ?

 

Av Michael - 12 februari 2021 20:50



För att stilla Isabells nyfikenhet och kanske er

bad jag henne att skriva ner frågor 

om mina yngre år...


Så här kommer dom:


1. Din bästa barndoms kompis: Ganska lätt fråga.

Magnus Abrahamsson... Han lärde jag känna i första klass på Södra Skolan.

Vi gjorde ALLT tillsammans, vi hittade på mer saker än Emil tror jag minsann.

Vi fiskade, byggde kojor högt och lågt, spelade kula och massa annat som

är preskiberat. (Jag vet att du läser Gudrun så jag vill inte avslöja allt) ;)


2. Ditt värsta "hyss" barn/ungdom

Ojojoj tur mamma inte läser detta. Funderar lite,

Ja det värsta jag gjorde var nog genom en olyckshändelse.

Christian Johansson sprang framför mig när vi på Poppelvägen

kastade pil på en klätterställning och min pil träffade han under ögat.

Hans mamma avskydde mig länge med all rätt och än idag när vi 

möts spelas den händelsen upp. Förlåt än en gång " Plutten "


3. Något du ångrar?:

Massor om man tänker efter...

Ska jag välja ett så får det bli alla bråk jag startade i lågstadiet.

Jag förstod inte bättre och hade säkert mina diagnoser redan då

även om det inte är en direkt ursäkt. Hade svårigheter att tygla min ilska

och den gick ut över den som hitta rätt knapp. Kanske därför jag aldrig går

på klassträffar.


4. Din framtidsdröm som barn:

Ville göra massa saker men jag fullföljde dom aldrig.

Hänger med även nu typ 40 år senare. Ville verkligen inte bli polis

eller brandman utan snarare hockeyproffs (om ja bara lyckades skiffa offsiden)

Elektronik hade varit ett bättre val i gymnasiet tack vare min pappa.


Men jag följde efter Magnus även där och kände mig trygg i det trots att min tid under

gymnasiet gick åt skogen. Men annars hade jag nog inget som jag ville bli utan försökte

överleva dag för dag.


5. Intressen / hobby förutom musik?:

Fiska tog mycket av min tid. Antingen med pappa eller just Magnus.

Tjejer var snygga men jag ansåg att mina "mobbare" hade rätt att jag inte var

något att hänga i granen så det skrämde mig att ens försöka. Det man gjorde på fritiden

var fotboll, ishockey, fiska, bada...


Gud vet hur många timmar jag gjorde i ishallen på

allmänhetens åkning. Precis som min son bada jag ofta på utomhus badet. Min son 

har nog ärvt det av mig, tror vi båda hade simhud mellan tårna ett tag....


Om det finns någon annan som är nyfiken tveka inte

på att ställa frågor så ska jag försöka besvara dom så gott jag kan

och vill, allt beror på frågans natur och personlighet.


Nu blir det sängen !!!







Av Michael - 12 februari 2021 14:08



  • Låter henne städa utan att jag stör.

  • Spelar Billy Idol.

  • Ge henne ett uppdrag. ( I detta fall skriva ner 10 frågor om mitt liv)

  • Överraska henne.

  • Blommor... FUNKAR ALLTID MED ROSOR

  • Ge henne kaffe.

  • Ge henne choklad.

  • Laga henne middag.

Uppfyller man detta eller hälften har man

en otroligt lycklig kvinna. Jag har en, har DU ? eller är DU en ?

Av Michael - 12 februari 2021 11:16



           


Idag fyller denna fröken 7 år.

På diskbänken väntar ett gigantiskt

älgben som hon kommer gnaga på i kanske

2-3 dagar sen får vi kasta resten...


En mycket bestämd dam som sin matte

kan vara nyckfull, kortsint och helt underbar.

Vi hoppas hon har minst lika många år kvar

så hon kan hålla oss alerta och aktiva...


GRATTIS DAISY 

Av Michael - 11 februari 2021 13:46



Reglera och kontrollera...

Inte lätt men det går bättre och bättre

för varje dag.

 

Allt handlar om att göra det rätt.

Äta ordentligt, mäta, justera, ja typ

gör du fel så gör om, gör rätt...

 

Ska man försöka äta var 4:e timme så får man

verkligen se till att varje mål mättar och idag gjordes omelett

och till lunch testade vi varsin micropizza från Citygross.

2 för 15:- var mest deg som inte smakade så illa.

 

Med 2 timmar kvar till middag så suger

det i tarmarna. Ska fräsa upp kyckling, koka pasta och till sist

göra en sallad sen ska vi frossa i massa gott...

 

Ganska skön att vara diabetiker för det finns 

inga genvägar med insulin, alla dieter funkar inte

så därför frestas jag inte det minsta utan försöker röra på mig mer.

Att bara sitta hemma och äta snålt, smalt gör ingen nytta utan

RÖRA på sig är det enda rätta...

 

Nu kommer Isabell sticka fingrarna i sidan och

påpeka att jag minsann MÅSTE röra på mig mer.

Då svarar jag att jag har minsann Zandra (medicinskt fotvård) som sitter på båda

mina axlar och ropar...

- NEJ NEJ NEJ !!!

och då lyssnar Isabell faktiskt... *blink*

 

Nej nyy jag är hungrig, en banan

får det minsann bli tror jag....

Undrar om det finns någon utan pyjamas...?

 

 

Presentation

Omröstning

KOLLAR DU REA LÅDAN NÄR DU HANDLAR FÖR VAROR MED KORT DATUM?
 JA
 NEJ
 VARFÖR?

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19
20 21
22 23 24 25
26
27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

FEEDJIT

Översätt / Translate

Online



Ovido - Quiz & Flashcards